پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی انجام شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه 15 نفر از متخصصان حوزۀ یادگیری، کارشناسان فناوری و معلمان باتجربۀ کلاسهای چندپایه و همچنین اسناد مکتوب شامل پایاننامهها، مقالات، مجلات و کتابهایی در زمینۀ یادگیری آمیخته و کلاسهای چندپایه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و فیشبرداری گردآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی و نرمافزار MAXQDA استفاده شده است. دادههای گردآوریشده به مفاهیم و مقولهبندی تبدیل شدند. برای تأمین روایی و پایایی دادهها روش لینکلن و گوبا بهکار رفته است. چهار معیار قابلیتاعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری برای ارزیابی به کار رفته و کوشش بر این بوده است برای کسب قابلیتاعتبار، مشارکتکنندگان با برخورداری از حداکثر تنوع تجربیات انتخاب شوند. دادهها را شماری از متخصصان تأیید کردند و نمونهگیری تا رسیدن دادهها به حد اشباع ادامه یافت. برای انتقالپذیری دادهها، یافتههای مطالعه را چند نفر از متخصصان که در پژوهش دخیل نبودند تائید کردند. بر این اساس 3 مقوله اصلی، 11 زیرمقوله و 44 مفهوم به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان دادند که اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه عبارتاند از: سه مقوله اصلی تحت عنوان تقویت اثربخشی و کارایی نظام آموزش و پرورش در کلاسهای چندپایه، توسعه همهجانبه عدالت آموزشی در کلاسهای چندپایه، سازگاری با تحولات دنیای فناوری در کلاسهای چندپایه.
Nikaan M, Saa’emi H, Bayaani A A, Fakoori Haajiyaar H. The Goals and Necessity of Blended Learning in Elementary School Multi-Grade Classrooms. QJOE 2025; 40 (4) :65-86 URL: http://qjoe.ir/article-1-2916-fa.html
نیکان محمود، صائمی حسن، بیانی علیاصغر، فکوری حاجی یار حسین. بررسی و شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :65-86