هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی از طریق سازماندهی، تلخیص و ارزشیابی متون و دادههای مطالعات انجام شده و احصای پیام مشترک اصلی و پنهان پژوهشهای انجامشده در حوزۀ تربیت شهروندی اسلامی بهمنظور کاربردی کردن و کاربست آنهاست. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق فراترکیب بهمنظور ادغام نتایج پژوهشهای قبلی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه منابع نظری و تجربی پیشین مرتبط با پژوهش بود که با روش نمونهگیری هدفمند 42 مطالعه برای بررسی نهایی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و برای تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش تحلیل محتوای کیفی به روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی مطالعات انجام شده پیشین نشان داد که تربیت شهروند اسلامی بر اساس ده اصل تربیتی (اجتماعمدارانه، آزادیخواهانه، عدالتطلبانه، شرافتمندانه، اعتدالگرایانه، وظیفهمدارانه، توحیدگرایانه، فکورانه، درمانگرایانه، ترقیمدارانه) و در قالب 18 مؤلفه بوده که با استفاده از شاخص کاپا با مقدار 0/86 مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. بنابراین پیشنهاد شده است که متخصصان تعلیم و تربیت در امر تربیت شهروند اسلامی این اصول و مؤلفهها را مورد تأکید قرار دهند.
Mostafaa J, Kaazemi M, Mostafaa M, Moemenzaadeh R. A Training Model for Islamic Citizenship Built upon a Meta-Synthesis of the Findings of Theoretically Based Studies. QJOE 2025; 40 (4) :167-188 URL: http://qjoe.ir/article-1-2868-fa.html
مصطفی جمال الدین، کاظمی مریم، مصطفی معین، مومن زاده رضوان. ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی مبتنی بر مطالعات نظری به روش فراترکیب. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :167-188