[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 102-83 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل کیفی دلالتهای برنامه های تربیت اخلاقی دانش آموزان برای زندگی آینده و ارائه الگو
فرهاد شفیع پور مطلق ، هانیه ملکی
چکیده:   (1198 مشاهده)
تربیت اخلاقی دانش‌­آموزان باید بر اساس نیازهای آینده صورت پذیرد چرا که تعلیم و تربیت فعالیتی آینده­‌نگر و برای پرورش نسلهای آینده و انتقال میراث فرهنگی به آنان است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی دلالتهای برنامه‌­های تربیت اخلاقی دانش‌­آموزان برای زندگی آینده بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی- سنتزپژوهی بوده است. ابزار پژوهش، اسنادکاوی بوده و محیط پژوهش مشتمل بر همۀ مقالاتی بوده که طی سالهای 1400-1379 منتشر شده است. شیوه نمونه­‌گیری هدفمند تا حد اشباع نظری داده­‌ها بوده و مطالعه مقالات تا جایی ادامه یافته که داده‌­های مکفی به­‌دست آمده است. در نهایت 39 مقاله بر اساس ملاکهای ورودی(سال انتشار، پژوهشی بودن مقاله و امکان استخراج مضمونهای موردنیاز برای مقوله­‌بندی) انتخاب شدند. شیوه تحلیل داده­‌ها به‌­صورت مفاهیم باز، مقوله محوری و مقوله هسته­‌ای صورت پذیرفته است. حاصل تحلیل محتوایی استقرایی و ترکیبی مقولات و نتایج و ترکیبها، استخراج چارچوبی مفهومی در حوزه دلالتهای برنامه­‌های تربیت اخلاقی دانش‌­آموزان  برای زندگی آینده حول سه سطح (تعالی عقلی- شناختی، تعالی روحی- معنوی و تعالی رفتاری-کرداری) بوده است. نتایج به‌­دست آمده حاکی از ارتباط مقوله­‌های رشد شناخت عقلی، رشد شناخت تجربی-علمی، رشد شناخت شهودی، رشد شناخت تعبدی، تقویت روحیه اخلاق ارزش-مدارانه، تقویت روحیه عبادی- مذهبی و تقویت روحیه معنوی، سازگاری با جامعه، رفتار مطلوب شهروندی، مسئولیت­‌پذیری و مراقبت در برابر آسیبهای اخلاقی با دلالتهای برنامه­‌های تربیت اخلاقی دانش‌­آموزان بوده است.
واژه‌های کلیدی: دلالتهای تربیتی، برنامه های اخلاقی، زندگی آینده، سنتزپژوهی
متن کامل [PDF 510 kb]   (501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/22 | پذیرش: 1400/9/22 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafi’pour Motlagh F, Maleki H. Qualitative Meta-Analysis of Moral Training Programs in Terms of Preparing Students for their Future Lives. QJOE 2023; 39 (2) :83-102
URL: http://qjoe.ir/article-1-2813-fa.html

شفیع پور مطلق فرهاد، ملکی هانیه. فراتحلیل کیفی دلالتهای برنامه های تربیت اخلاقی دانش آموزان برای زندگی آینده و ارائه الگو. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :83-102

URL: http://qjoe.ir/article-1-2813-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710