تربیت اخلاقی دانشآموزان باید بر اساس نیازهای آینده صورت پذیرد چرا که تعلیم و تربیت فعالیتی آیندهنگر و برای پرورش نسلهای آینده و انتقال میراث فرهنگی به آنان است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی دلالتهای برنامههای تربیت اخلاقی دانشآموزان برای زندگی آینده بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی- سنتزپژوهی بوده است. ابزار پژوهش، اسنادکاوی بوده و محیط پژوهش مشتمل بر همۀ مقالاتی بوده که طی سالهای 1400-1379 منتشر شده است. شیوه نمونهگیری هدفمند تا حد اشباع نظری دادهها بوده و مطالعه مقالات تا جایی ادامه یافته که دادههای مکفی بهدست آمده است. در نهایت 39 مقاله بر اساس ملاکهای ورودی(سال انتشار، پژوهشی بودن مقاله و امکان استخراج مضمونهای موردنیاز برای مقولهبندی) انتخاب شدند. شیوه تحلیل دادهها بهصورت مفاهیم باز، مقوله محوری و مقوله هستهای صورت پذیرفته است. حاصل تحلیل محتوایی استقرایی و ترکیبی مقولات و نتایج و ترکیبها، استخراج چارچوبی مفهومی در حوزه دلالتهای برنامههای تربیت اخلاقی دانشآموزان برای زندگی آینده حول سه سطح (تعالی عقلی- شناختی، تعالی روحی- معنوی و تعالی رفتاری-کرداری) بوده است. نتایج بهدست آمده حاکی از ارتباط مقولههای رشد شناخت عقلی، رشد شناخت تجربی-علمی، رشد شناخت شهودی، رشد شناخت تعبدی، تقویت روحیه اخلاق ارزش-مدارانه، تقویت روحیه عبادی- مذهبی و تقویت روحیه معنوی، سازگاری با جامعه، رفتار مطلوب شهروندی، مسئولیتپذیری و مراقبت در برابر آسیبهای اخلاقی با دلالتهای برنامههای تربیت اخلاقی دانشآموزان بوده است.
Shafi’pour Motlagh F, Maleki H. Qualitative Meta-Analysis of Moral Training Programs in Terms of Preparing Students for their Future Lives. QJOE 2023; 39 (2) :83-102 URL: http://qjoe.ir/article-1-2813-fa.html
شفیع پور مطلق فرهاد، ملکی هانیه. فراتحلیل کیفی دلالتهای برنامه های تربیت اخلاقی دانش آموزان برای زندگی آینده و ارائه الگو. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :83-102