[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 36 شماره 4 صفحات 99-112 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتابهای درسی شایستگیهای غیر فنی دوره دوم متوسطه فنی وکار دانش به منظور شناسایی میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت حرفه ای
کریم اصغرنژاد، دکتر شهرام رنجدوست، دکتر محمد عظیمی
چکیده:   (113 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تبیین مؤلفه­‌های تربیت حرفه ای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی دوره دوم متوسطه فنی انجام گرفته است. در این پژوهش برای مشخص کردن مؤلفه­‌های تربیت حرفه ای از روش کیفی و برای تحلیل کتابهای درسی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری در بخش تحلیل محتوا کتابهای درسی شایستگیهای غیر فنی شامل پنج کتاب الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه ای، کاربرد فناوریهای نوین و مدیریت تولید دوره دوم متوسطه فنی و کار دانش می‌­باشد که در همه رشته‌­ها مشترک بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی بود که روایی آن را متخصصان برنامه‌­ریزی درسی تعیین کرده اند. نتایج حاصله از بررسی متون و اسناد مرتبط با پژوهش، سه مؤلفۀ دانش کسب کار، نگرش اقتصادی و مهارتهای فردی و گروهی را به دست داد. داده‌­های حاصل با شاخصهای آمار توصیفی در فرایند آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌­های پژوهش نشان داد که در کتابهای درسی دوره متوسطه فنی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به اخلاق حرفه ای(0/2976) و کمترین آن مربوط به کاربرد فناوری نوین(0/0534) و در بقیه کتابها به ترتیب در مدیریت تولید 0/2955، کارگاه نوآوری و کارآفرینی 0/2316 و الزامات محیط کار 0/1216 بوده است. با توجه به تحولات آموزش و پرورش در عصر جدید و اهمیت نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی، بازنگریِ ویراستهای آتی به منظور توجه بیشتر به مقوله­‌های کمتر توجه شده ضروری به‌­نظر می رسد.   
واژه‌های کلیدی: تربیت حرفه ای، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون، دوره متوسطه
متن کامل [PDF 1512 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/9/20 | انتشار: 1399/11/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgharnejaad K, Ranjdoost, Ph.D. S, Azimi, Ph.D. M. Content Analyses of Technical High School Textbooks as an Index of Attending to Vocational Training. QJOE. 2021; 36 (4) :99-112
URL: http://qjoe.ir/article-1-2711-fa.html

اصغرنژاد کریم، رنجدوست شهرام، عظیمی محمد. تحلیل محتوای کتابهای درسی شایستگیهای غیر فنی دوره دوم متوسطه فنی وکار دانش به منظور شناسایی میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت حرفه ای. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (4) :99-112

URL: http://qjoe.ir/article-1-2711-fa.html



دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269