[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 36 شماره 4 صفحات 70-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیلی بر صورت‌بندی اهداف در نظام آموزشی ایران
آمنه احمدی ، محمود مهرمحمدی ، حسن ملکی ، علیرضا صادقی ، مرتضی طاهری
چکیده:   (2340 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تبیین سیر تاریخی صورت‌‏بندی اهداف در نظام آموزشی ایران انجام شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات تاریخی-تحلیلی است و در پی پاسخگویی به این پرسش است که صورت‏‌بندی اهداف در گذشته از منظر رویکرد، الگو، کارکرد و توجه به تفاوتهای فردی چگونه تدوین شده است؟ یافته­‌های حاصل از تحلیل تاریخی اسناد، گزارشها و منابع کتابخانه‌­ای نشان می‏دهند که اهداف در سیر تطور خود، چهار دوره زمانی را پشت سر گذاشته اند. اولین دوره: تحصیلات رسمی و اجباری (1288 تا 1331)؛ دومین دوره: تحصیلات رایگان و اجباری (1332 تا 1343)؛ سومین دوره: اصلاح جامعه از طریق اصلاح آموزش و پرورش (1344 تا 1366)؛ و 4) چهارمین دوره: حاکمیت ارزشهای اسلامی (1367 تا 1397) است. نتایج بررسی نشان داده که غیر از دوره چهارم (در مرحله دوم) که اهداف با رویکرد شایستگی (صفات و توانمندیها) تدوین شده است، در اغلب دوره‏‌ها اهداف تابع رویکرد تصریح شده بوده و الگوی اهداف نیز تک­‌جهتی و پلکانی بوده است. به تبع این امر کارکرد اهداف در عمل بیشتر به سمت اهداف پیشینی و کاهش­‌گرایانه میل کرده و صرفاً محدود به تعیین تکلیف برای موضوعات درسی شده است. با وجود آنکه رشد تواناییهای فردی در تمام دوره‌‏ها با شدت و ضعفهای متفاوت مد‏نظر برنامه‌‏ریزان بوده، اما حاکمیت الگوی تک‌­جهتی و پلکانی مانع پرداختن به آن در صورت‏بندی اهداف شده است. دلیل این امر فاصله میان تصمیم‏‌گیریهای کلان در نظام آموزشی و واقعیتهای عرصه عمل، تجربه محدود ‏کارشناسی، درک پیچیدگیهای اجرا و بی­‌توجهی به نقش مجریان به‏‌عنوان بازیگران اصلی بوده است.  
واژه‌های کلیدی: صورت بندی اهداف، نظام آموزشی ایران، تاریخ تحولات اهداف
متن کامل [PDF 448 kb]   (5314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/24 | پذیرش: 1399/1/29 | انتشار: 1399/11/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi A, Mehrmohammadi M, Maleki H, Saadeghi A R, Taaheri, Ph.D. M. Formalizing Goals and Objectives in Iranian Educational System: A Historical Analysis. QJOE 2021; 36 (4) :51-70
URL: http://qjoe.ir/article-1-2709-fa.html

احمدی آمنه، مهرمحمدی محمود، ملکی حسن، صادقی علیرضا، طاهری مرتضی. تحلیلی بر صورت‌بندی اهداف در نظام آموزشی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (4) :51-70

URL: http://qjoe.ir/article-1-2709-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645