[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 36 شماره 4 صفحات 50-27 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و یادگیری مفاهیم توسعۀ پایدار در پایه چهارم مقطع ابتدایی: پژوهشی آزمایشی 
نازنین بنی‌اسدی ، زهرا بازرگان ، ناهید صادقی
چکیده:   (2753 مشاهده)
پژوهش حاضر، با هدف طراحی و آزمایش یک دوره آموزشی برای توسعه پایدار، در مقطع ابتدایی و به منظور پاسخگویی به نارساییها و نیازهای آموزش و پرورش در سال تحصیلی 92ـ1391، انجام شده است. بدین منظور ابتدا مفاهیم کلیدی توسعۀ پایدار در شش مقوله اصلی (صرفه­‌جویی در مصرف انرژی و بازیافت، تنوع زیستی و اجتماعی، وابستگی متقابل، عدم خشونت، مشارکت اجتماعی در حفاظت از محیط‌­زیست و تغذیه پایدار) با توجه به پیشینۀ موجود در جهان تعیین شد. پس از مشخص شدن نیازهای آموزشی دانش‌­آموزان در زمینه­‌های فوق، با تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی (که نشانگر پایین­‌تر بودن فراوانی مؤلفه­‌های اجتماعی آموزش برای توسعه پایدار نسبت به مؤلفه­‌های زیستی آن بود) و انجام پیمایش از مناطق بیستگانه شهر تهران، (حجم نمونه 558 نفر)، آزمون اثربخشی آموزش محتوای طراحی شده بر دانش و نگرش دانش‌­آموزان، با به­‌کارگیری روش شبه‌­آزمایشی و طرح از نوع پیش­‌آزمون پس‌­آزمون با گروه گواه صورت گرفت. آزمودنیها (از دو دبستان دخترانه و پسرانه پایه چهارم) شامل 58 دانش آموز در گروه آزمایش (33 پسر و 25 دختر) و 46 دانش آموز (22 پسر و 24 دختر) در گروه گواه گمارده شدند. نتایج تحلیل کوواریانس   با استفاده از نتایج پرسشنامه پژوهشگر ساخته، برای سنجش نگرش پایداری (پایایی 0/79) و آزمون برای سنجش دانش پایداری (پایایی 0/69)، نشانگر تفاوت معنادار میان میانگینهای نمرات گروههای آزمایش و گواه پس از انجام دادن مداخله آموزشی، بدون توجه به جنسیت است. مدل مفهومی حاصل از این پژوهش، چارچوبی برای تحلیل ابعاد آموزش مفاهیم توسعه پایدار، در نظام آموزشی کشورمان فراهم می‌­آورد.
واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش و یادگیری، پایه چهارم، پژوهش آزمایشی، مفاهیم توسعه پایدار
متن کامل [PDF 521 kb]   (1349 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/23 | پذیرش: 1397/9/20 | انتشار: 1399/11/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baniasadi, Ph.D. N, Baazargaan, Ph.D. Z, Saadeghi, Ph.D. N. Teaching 4th Graders Concepts Related to Sustainable Development: An Experiment. QJOE 2021; 36 (4) :27-50
URL: http://qjoe.ir/article-1-2708-fa.html

بنی‌اسدی نازنین، بازرگان زهرا، صادقی ناهید. آموزش و یادگیری مفاهیم توسعۀ پایدار در پایه چهارم مقطع ابتدایی: پژوهشی آزمایشی . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (4) :27-50

URL: http://qjoe.ir/article-1-2708-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645