نقد و مقایسه انسان فرهیخته سند تحول از منظر ابن سینا
|
علی صحبت لو  |
|
|
چکیده: (1278 مشاهده) |
هدف اصلی این پژوهش، نقد و مقایسه انسان فرهیخته سند تحول از منظر ابنسینا بوده و برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تطبیقی بهره گرفته شده است. مبانی فلسفی تربیت و ویژگیهای هر دو دیدگاه درباره انسان فرهیخته بهطور تفصیلی و در قالب عناوین متعدد مطرح شده و مورد مقایسه قرارگرفته است. بررسی مواضع خلاف و وفاق نشان داد که مبانی فلسفی تربیت در هر دو دیدگاه با توجه به دین اسلام شکل گرفته است، در نتیجه در هر دو دیدگاه بنیانهای نظری در تربیت انسان فرهیخته آموزههای دینی و قرآنی است. بررسی مبانی فلسفی تربیت در هر دو نظام تربیتی نشان داد که تصویر انسان فرهیخته را نمیتوان تنها ذیل مبحث مبانی انسانشناسی مشاهده کرد. در هر دو دیدگاه، هدف غایی از تربیت انسان فرهیخته رسیدن به قرب الهی ذکر شده است. از وجوه اشتراک انسان فرهیخته سینوی و سند تحول میتوان به ویژگیهایی همچون نگرش غیرابزاری به دانش، حرفهگرایی و اجتماعی بودن اشاره کرد و همینطور از وجوه افتراق آنها ویژگیهایی همچون تعقل، اراده و اختیار و ابعاد تربیت قابلذکر است. در نظام تربیتی سینوی تربیت عرفانی نقشی برجسته دارد. با توجه به امکان بهکارگیری آرای ابنسینا در مورد انسان فرهیخته در نظام آموزشی ضروری است که در بازنگری و اصلاح مبانی نظری سند تحول نقاط اشتراک مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: نقد، سند تحول، انسان فرهیخته، ابنسینا |
|
متن کامل [PDF 438 kb]
(1166 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/7 | پذیرش: 1401/6/7 | انتشار: 1402/6/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|