[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 250-227 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد و مقایسه انسان ‌فرهیخته سند تحول از منظر ابن سینا
علی صحبت لو
چکیده:   (1278 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، نقد و مقایسه انسان‏ فرهیخته سند تحول از منظر ابن‌‏سینا بوده و برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تطبیقی بهره گرفته شده است. مبانی فلسفی ‏تربیت و ویژگیهای هر دو دیدگاه درباره انسان ‏فرهیخته به‌­طور تفصیلی و در قالب عناوین متعدد مطرح شده و مورد مقایسه قرارگرفته است. بررسی مواضع خلاف و وفاق نشان داد که مبانی فلسفی‏ تربیت در هر دو دیدگاه با توجه به دین اسلام شکل گرفته است، در نتیجه در هر دو دیدگاه بنیانهای نظری در تربیت انسان ‏فرهیخته آموزه‏‌های دینی و قرآنی است. بررسی مبانی فلسفی تربیت در هر دو نظام‌ تربیتی نشان داد که تصویر انسان فرهیخته را نمی‌توان تنها ذیل مبحث مبانی انسان‌شناسی مشاهده‌ کرد. در هر دو دیدگاه، هدف‏‌ غایی از تربیت انسان فرهیخته رسیدن به قرب الهی ذکر شده است. از وجوه اشتراک انسان فرهیخته‏ سینوی و سند تحول می‏توان به ویژگیهایی همچون نگرش غیرابزاری به دانش، حرفه‌گرایی و اجتماعی بودن اشاره کرد و همین‏طور از وجوه افتراق آنها ویژگیهایی همچون تعقل، اراده و اختیار و ابعاد تربیت قابل­‌ذکر است. در نظام ‏تربیتی سینوی تربیت ‏عرفانی نقشی برجسته‏ دارد. با توجه به امکان به­‌کارگیری آرای ابن‏‌سینا در مورد انسان‏ فرهیخته در نظام آموزشی ضروری است که در بازنگری و اصلاح مبانی نظری سند تحول نقاط اشتراک مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: نقد، سند تحول، انسان ‌فرهیخته، ابن‌سینا
متن کامل [PDF 438 kb]   (1166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/7 | پذیرش: 1401/6/7 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohbatlou A. A Culturally Sophisticated Person as Viewed in Fundamental Reform Document of Education and by Ibn-e-Sinaa. QJOE 2023; 39 (2) :227-250
URL: http://qjoe.ir/article-1-2688-fa.html

صحبت لو علی. نقد و مقایسه انسان ‌فرهیخته سند تحول از منظر ابن سینا. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :227-250

URL: http://qjoe.ir/article-1-2688-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710