[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 208-189 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعۀ درک مفهومی اندازه گیری حجم در زندگی روزمره از طریق سیستمهای فعالیت مدل سازی
ابوالفضل رفیع پور ، کاظم عبداله پور
چکیده:   (1641 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، توسعه درک مفهومی اندازه‌­گیری حجم در زندگی روزمرۀ دانش‌­آموزان بوده است. جامعه آماری پژوهش را همۀ دانش­‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان کهنوج استان کرمان تشکیل می­‌دادند. نمونه مورد مطالعه، 60 دانش‌­آموز دختر از سه پایه هفتم،  هشتم و نهم متوسطۀ اول بودند که با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرد­آوری داده­‌ها مشاهده، مصاحبه و بحثهای کلاسی بود. داده­‌های مطالعه طی 9 ماه گردآوری شدند که منابع آنها شامل 2 فعالیت مدل­‌سازی مربوط به مصرف آب بود. روش‌­شناسی پژوهش، مبتنی بر روش‌­شناسی­‌کیفی است که در آن برای تحلیل داده‌­های کیفی از روش تحلیل نظریه فعالیت استفاده شده است. از آنجایی که نظریه فعالیت، ساختار فعالیت انسان را در قالب سیستم فعالیت بررسی می­‌کند و مدل­‌سازی ریاضی براساس یک چرخه انجام می­‌شود، از این رو، با تلفیق سیستم فعالیتِ نظریه فعالیت و چرخه مدل­‌سازی، سیستم فعالیتِ مدل­‌سازی تعریف شده که از آن به منزلۀ ابزار تحلیل داده‌­ها استفاده شده است. در سیستمهای فعالیت از دو عنصر تنش(فشار، نگرانی، چالش یا اختلافی که برای دانش‌­آموزان ایجاد می­‌شود) و اصلاح آن برای توسعه درک مفهومی استفاده شد. از تحلیل داده‌­های مطالعه، دو تنش که یکی مربوط به درک رابطۀ حجم استوانه و یکی مربوط به گزارش میزان مصرف آب است به­‌دست آمد. دانش­‌آموزان از طریق فرایند مدل‌­سازی و با راهنمایی معلم، توانستند تنشهای به­‌وجود آمده را اصلاح کنند و اندازه­‌گیری حجم را در فعالیتهای زندگی روزمرۀ خود توسعه دهند. این مطالعه نشان داد که مدل­‌سازی ریاضی ابزاری مناسب برای برنامه­‌درسی تلفیقی است که می‌­توان از ظرفیت بالای آن برای توسعه مفاهیم ریاضی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: فعالیتهای مدل سازی، رابطه حجم استوانه، زندگی روزمره، توسعۀ درک مفهومی، نظریه فعالیت، چرخه مدل سازی
متن کامل [PDF 735 kb]   (1167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/3/22 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiepour, Ph.D. A, Abdullahpour K. Developing Conceptual Perceptions of Measuring Volume in Everyday Life Using Modeling Activity Systems. QJOE 2023; 39 (1) :189-208
URL: http://qjoe.ir/article-1-2645-fa.html

رفیع پور ابوالفضل، عبداله پور کاظم. توسعۀ درک مفهومی اندازه گیری حجم در زندگی روزمره از طریق سیستمهای فعالیت مدل سازی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :189-208

URL: http://qjoe.ir/article-1-2645-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710