هدف پژوهش حاضر، توسعه درک مفهومی اندازهگیری حجم در زندگی روزمرۀ دانشآموزان بوده است. جامعه آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان کهنوج استان کرمان تشکیل میدادند. نمونه مورد مطالعه، 60 دانشآموز دختر از سه پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطۀ اول بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مشاهده، مصاحبه و بحثهای کلاسی بود. دادههای مطالعه طی 9 ماه گردآوری شدند که منابع آنها شامل 2 فعالیت مدلسازی مربوط به مصرف آب بود. روششناسی پژوهش، مبتنی بر روششناسیکیفی است که در آن برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل نظریه فعالیت استفاده شده است. از آنجایی که نظریه فعالیت، ساختار فعالیت انسان را در قالب سیستم فعالیت بررسی میکند و مدلسازی ریاضی براساس یک چرخه انجام میشود، از این رو، با تلفیق سیستم فعالیتِ نظریه فعالیت و چرخه مدلسازی، سیستم فعالیتِ مدلسازی تعریف شده که از آن به منزلۀ ابزار تحلیل دادهها استفاده شده است. در سیستمهای فعالیت از دو عنصر تنش(فشار، نگرانی، چالش یا اختلافی که برای دانشآموزان ایجاد میشود) و اصلاح آن برای توسعه درک مفهومی استفاده شد. از تحلیل دادههای مطالعه، دو تنش که یکی مربوط به درک رابطۀ حجم استوانه و یکی مربوط به گزارش میزان مصرف آب است بهدست آمد. دانشآموزان از طریق فرایند مدلسازی و با راهنمایی معلم، توانستند تنشهای بهوجود آمده را اصلاح کنند و اندازهگیری حجم را در فعالیتهای زندگی روزمرۀ خود توسعه دهند. این مطالعه نشان داد که مدلسازی ریاضی ابزاری مناسب برای برنامهدرسی تلفیقی است که میتوان از ظرفیت بالای آن برای توسعه مفاهیم ریاضی بهره برد.
Rafiepour, Ph.D. A, Abdullahpour K. Developing Conceptual Perceptions of Measuring Volume in Everyday Life Using Modeling Activity Systems. QJOE 2023; 39 (1) :189-208 URL: http://qjoe.ir/article-1-2645-fa.html
رفیع پور ابوالفضل، عبداله پور کاظم. توسعۀ درک مفهومی اندازه گیری حجم در زندگی روزمره از طریق سیستمهای فعالیت مدل سازی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :189-208