[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 36 شماره 3 صفحات 9-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی الزامات تعلیم و تربیت از منظر رویکرد آینده‌گرایی با توجه به اسناد توسعه جمهوری اسلامی ایران
دکتر محمدحسن کریمی، دکتر رحمت اله مرزوقی، دکتر مهدی محمدی، دکتر محمد مزیدی، سیده نجمه تقوی نسب
چکیده:   (103 مشاهده)
در میان رویکردهای تربیتی، نظریه بازسازی اجتماعی با رویکرد آینده‌گرایی به دلیل در نظر گرفتن تغییرات و تحولات سریع و پیش‌بینی وضعیت آینده می‌تواند در حل چالشهای آتی تعلیم و تربیت مؤثر باشد. این رویکرد معتقد است داشتن نگرشی در مورد آیندۀ بهتر، سبب می­‌شود که اهداف و جهت­‌گیری فکری جامعه روشن شود. آینده‌گرایی با در نظر گرفتن تغییر‌ات و پیش‌بینی نیازهای آینده، بر بازسازی ساختارهای فعلی تأکید دارد. آلوین تافلر از نظریه‌پردازان مطرح در حوزه بازسازی اجتماعی آینده­‌گراست. او براساس واقعیتهای موجود توصیفی از تحولات جهان آینده را ارائه کرده و با نگاهی جامع، آینده را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داده است. هدف پژوهش حاضر، کاوش اسناد توسعه از نظر میزان توجه به الزامات آینده  است. طرح پژوهش حاضر از نوع کیفی است و در آن از روش تحلیل محتوای کیفی تجمیعی استفاده‌شده است. در این پژوهش اسناد توسعه، به‌ویژه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در هشت مضمون الزامات آینده‌، در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، توانمندسازی فردی، ساختاری، اقتصادی، دانش و فناوری، ارتباطات و سیاست مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان می‌دهد که اسناد توسعه بر فراهم کردن زمینه‌های مساعد معنا‌یابی و شناخت صحیح ارزشها و تحکیم خانواده تأکید بسیار کرده‌اند. همچنین به توانمندسازی نیروی انسانی تسهیلگر و توسعه محیطهای آموزشی هوشمند، توجه شده است اما نگاه آینده‌گرایانه به تقویت زمینه‌های توانمندسازی فردی مانند مهارتهای تفکر، مهارت تصمیم‌گیری، سواد رسانه‌ای و آموزش مهارتهای زیست‌محیطی کم‌رنگ به نظر می‌رسد. همچنین لازم است اسناد توسعه توجه بیشتری به الزامات فرهنگی آینده ازجمله تکثرگرایی، تفاوتهای فرهنگی و آموزش فرهنگ شهروندی نشان دهند.
واژه‌های کلیدی: بازسازی اجتماعی آینده‌گرا، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، اسناد توسعه، تعلیم و تربیت، آلوین تافلر
متن کامل [PDF 506 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/29 | پذیرش: 1398/1/24 | انتشار: 1399/8/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi, Ph.D. M H, Marzooghi, Ph.D. R, Mohammadi, Ph.D. M, Mazidi, Ph.D. M, Taghavinasab S N. A Futuristic Look at the Islamic Republic of Iran’s Developmental Plans in Education. QJOE. 2020; 36 (3) :9-28
URL: http://qjoe.ir/article-1-2553-fa.html

کریمی محمدحسن، مرزوقی رحمت اله، محمدی مهدی، مزیدی محمد، تقوی نسب سیده نجمه. بررسی الزامات تعلیم و تربیت از منظر رویکرد آینده‌گرایی با توجه به اسناد توسعه جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :9-28

URL: http://qjoe.ir/article-1-2553-fa.html



دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241