[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 40 شماره 4 صفحات 222-205 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی دانش آموزان
اعظم صمصامی ، لیلا ذوقی ، محمدمهدی شریعت باقری
چکیده:   (316 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطۀ کمک‌­طلبی با خودتعیین­‌گری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی، به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانش­‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه­‌ای به حجم 539 دانش‌­آموز  با روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای انتخاب شدند و  به پرسشنامه­‌های کمک­‌طلبی رایان و پنتریچ(1997)، درگیری تحصیلی شافلی و بکر(2006)، نیازهای اساسی خودتعیین­‌گری دسی و رایان(1993) و مقیاس شکفتگی دینر و همکاران(2009) پاسخ دادند. داده‌­های حاصل از پژوهش  با نرم­افزار SPSS-23  و AMOS-23   تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که مدل ساختاری کمک­‌طلبی بر اساس خودتعیین­‌گری و شکفتگی با نقش میانجی درگیری تحصیلی دانش‌­آموزان  با داده­‌های تجربی برازشی مناسب داشت.  بین خودتعیین­‌گری، شکفتگی و درگیری تحصیلی با کمک‌­طلبی رابطه­‌ای معنادار وجود دارد. همچنین درگیری تحصیلی نقش واسطه­‌ای در پیش‌­بینی کمک‌­طلبی بر اساس خودتعیین‌­گری داشت. نقش واسطه‌­ای درگیری تحصیلی در پیش­‌بینی کمک‌­طلبی بر اساس شکفتگی معنادار نبود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌­توان گفت که میزان کمک‌­طلبی تحصیلی دانش­‌آموزان به طور مستقیم براساس خودتعیین­‌گری و شکفتگی و به صورت غیرمســتقیم براساس درگیری تحصیلی دانش‌­آموزان پیش بینی می­‌شود.
واژه‌های کلیدی: کمک طلبی، خودتعیین گری، شکفتگی، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 733 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/5 | پذیرش: 1401/2/19 | انتشار: 1403/12/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samsaami A, Zoeghi L, ShariatBaagheri M M. A Structural Model for Help Seeking Behavior as a Function of Self-Determination and Flourishing Mediated by Students’ Academic Engagement. QJOE 2025; 40 (4) :205-222
URL: http://qjoe.ir/article-1-2510-fa.html

صمصامی اعظم، ذوقی لیلا، شریعت باقری محمدمهدی. ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :205-222

URL: http://qjoe.ir/article-1-2510-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710