هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر بوده است. روش پژوهش نیمهتجربی (پیشآزمون- پسآزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 60 نفر از دانشآموزان پایه نهم دبیرستانهای دخترانه ناحیه 3 تهران (روشنگران، بامداد پارسی، نرجس) در سال تحصیلی 99-1398 که دارای نمرات پایینتر در مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) بودند بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 20 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش مهارتهای زندگی (10 جلسه: هر هفته یک جلسه یکونیم تا دو ساعته) و برای گروه دوم آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (8 جلسه: هر هفته یک جلسه دو ساعته) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. همه آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1997) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر هوش هیجانی و مؤلفههای آن در گروه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به گروه آموزش مهارتهای زندگی و در گروه آموزش مهارتهای زندگی نسبت به گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری افزایش یافته است. در کل میتوان نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دختر مؤثرتر از آموزش مهارتهای زندگی است.
Torabi Sa’een N, Livarjani, Ph.D. S, Azmoudeh, Ph.D. M, Rezaee, Ph.D. A. A Comparison of the Effect of Training on Life Skills and Mindfulness-based Reducing Stress upon Emotional Quotient in Schoolgirls. QJOE 2022; 38 (1) :151-168 URL: http://qjoe.ir/article-1-2502-fa.html
ترابی صائین نسرین، لیوارجانی شعله، آزموده معصومه، رضایی اکبر. مقایسه تأثیرآموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (1) :151-168