[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 50-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل جامع سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در نظامهای آموزشی
علی شاه نظری ، محمود قربانی ، نازیاسادات ناصری
چکیده:   (401 مشاهده)
پژوهش حاضر از منظر هدف توسعه­‌ای و کاربردی است و برای ارائه مدل جامع سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در نظامهای آموزشی انجام شده است. پژوهش از نظر ماهیت و روش گردآوری داده­‌ها، توصیفی-پیمایشی و استراتژی تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه مورد مطالعه، خبرگان دانشگاهی و حرفه­‌ای آموزش و پرورش بودند و نمونه­‌گیری به شکل هدفمند (گلوله برفی) انجام و در مجموع 25 نفر انتخاب شدند. پس از تعریف موضوع و انجام دادن مطالعات اکتشافی و کتابخانه­‌ای، ابعاد و مؤلفه‌­های متغیرهای پژوهش با روش دلفی و تکمیل پرسشنامه محقق­‌ساخته که به رأی و نظر خبرگان دانشگاهی و حرفه‌­ای آشنا با موضوع رسیده بود، گردآوری شد و براساس روشهای آماری کیفی با نرم­‌افزار SPSS22  تحلیل و نهایتاً تناسب مدل به اجماع خبرگان رسید. در ادامه تحلیل عاملی تأییدی هر یک از متغیرهای پژوهش با نرم­افزار PLS 3 به صورت جداگانه برای هر متغیر انجام شد تا تعیین شود که داده‌­ها با یک ساختار عاملی معین هماهنگ‌­اند یا خیر. یافته‌­های پژوهش شامل توسعه مفهوم سرمایه فکری و یادگیری سازمانی، شناسایی و معرفی ابعاد مرتبط با سرمایه فکری(سرمایه انسانی، ساختاری، ارتباطی و نوآوری با بیست و یک مؤلفه) و شناسایی و معرفی ابعاد یادگیری سازمانی(فرایند یادگیری سازمانی، ویژگیهای یک سازمان یادگیرنده و سطوح یادگیرندگی سازمان با دوازده مؤلفه) است. از آنجایی که ساخت روایی مشترک متقاطع، میزان پایایی مرکب و میانگین واریانسهای استخراج شده در سطح قابل قبول بود، مدل مناسب تشخیص داده شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش، سرمایه فکری، مدل، یادگیری سازمانی
متن کامل [PDF 651 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/7/20 | پذیرش: 1400/2/2 | انتشار: 1402/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaahnazari A, Ghorbaani M, Naaseri N S. The Design of a Comprehensive Model for the Improvement of Intellectual Capital through Organizational Learning in Educational Systems. QJOE 2024; 39 (4) :27-50
URL: http://qjoe.ir/article-1-2488-fa.html

شاه نظری علی، قربانی محمود، ناصری نازیاسادات. مدل جامع سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در نظامهای آموزشی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :27-50

URL: http://qjoe.ir/article-1-2488-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645