تعیین و اولویت بندی مؤلفه ها و شایستگیهای ضروری دانشجو-معلمان رشته شیمی با روش تلفیقی آنتروپی شانون و تاپسیس
|
زکیه اکرمی |
|
|
چکیده: (350 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف تعیین و اولویتبندی شایستگیهای ضروری دانشجو-معلمان رشته آموزش شیمی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافی است که به دو روش کیفی و کمی صورت گرفته است. دادههای بخش کیفی به شیوه اسنادی گردآوری شدند و پنجاه تن از اساتید شیمی دانشگاه فرهنگیان، متخصصان علوم تربیتی و دبیران شیمی که بهصورت هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شده بودند، آنها را امتیازبندی کردند. در این بخش شش شایستگی شامل تفکر، ارتباط مؤثر، مدیریت، کارآفرینی، یادگیری مادامالعمر و توسعه سواد علمی-فناورانه و پنج مؤلفه شامل دانش، نگرش، مهارت، توانایی و ویژگیهای شخصیتی تعیین شدند. شایستگیها با توجه به عناصر پنجگانه الگوی هدفگذاری در حوزه یادگیری و مؤلفهها با توجه به جایگاه شایستگی حرفهای مورد انتظار از معلمان در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران انتخاب شدند. در بخش کمی، شایستگیها و مؤلفههای تعیینشده با روش تلفیقی آنتروپی شانون و تاپسیس اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد که ضروریترین مؤلفه و شایستگی حرفهای مورد نیاز دانشجو-معلمان شیمی به ترتیب دانش و کارآفرینی است. همچنین شایستگیهای تفکر و یادگیری مادامالعمر و نیز شایستگیهای ارتباط مؤثر و مدیریت، فاصلۀ نسبی نزدیکی از حالت ایدهآل دارند. نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتواند گامی مؤثر در آموزش مبتنی بر شایستگی دانشجو-معلمان شیمی و پیشبرد اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت کشور باشد. |
|
واژههای کلیدی: شایستگیهای ضروری، دانشجو-معلمان شیمی، روش آنتروپی شانون، روش تاپسیس |
|
متن کامل [PDF 561 kb]
(249 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/8 | پذیرش: 1400/5/1 | انتشار: 1403/3/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|