[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 66-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین و اولویت بندی مؤلفه ها و شایستگیهای ضروری دانشجو-معلمان رشته شیمی با روش تلفیقی آنتروپی شانون و تاپسیس
زکیه اکرمی
چکیده:   (350 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین و اولویت­‌بندی شایستگیهای ضروری دانشجو-معلمان رشته آموزش شیمی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­‌ها، آمیخته اکتشافی است که به دو روش کیفی و کمی صورت گرفته است. داده‌­های بخش کیفی به شیوه اسنادی گرد­آوری شدند و پنجاه تن از اساتید شیمی دانشگاه فرهنگیان، متخصصان علوم تربیتی و دبیران شیمی که به‌­صورت هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شده بودند، آنها را امتیازبندی کردند. در این بخش شش شایستگی شامل تفکر، ارتباط مؤثر، مدیریت، کارآفرینی، یادگیری مادام‌­العمر و توسعه سواد علمی-فناورانه و پنج مؤلفه شامل دانش، نگرش، مهارت، توانایی و ویژگیهای شخصیتی تعیین شدند. شایستگیها با توجه به عناصر پنجگانه الگوی هدف­‌گذاری در حوزه یادگیری و مؤلفه­‌ها با توجه به جایگاه شایستگی حرفه­ای مورد انتظار از معلمان در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران انتخاب شدند. در بخش کمی، شایستگیها و مؤلفه­‌های تعیین­‌شده با روش تلفیقی آنتروپی شانون و تاپسیس اولویت‌­بندی شدند. نتایج نشان داد که ضروری­‌ترین مؤلفه و شایستگی حرفه­‌ای مورد نیاز دانشجو-معلمان شیمی به ترتیب دانش و کارآفرینی است. همچنین شایستگیهای تفکر و یادگیری مادام‌­العمر و نیز شایستگیهای ارتباط مؤثر و مدیریت، فاصلۀ نسبی نزدیکی از حالت ایده­‌آل دارند. نتایج به‌­­دست آمده از این پژوهش می­‌تواند گامی مؤثر در آموزش مبتنی بر شایستگی دانشجو-معلمان شیمی و پیشبرد اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.
واژه‌های کلیدی: شایستگیهای ضروری، دانشجو-معلمان شیمی، روش آنتروپی شانون، روش تاپسیس
متن کامل [PDF 561 kb]   (249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/8 | پذیرش: 1400/5/1 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akrami Z. Identification and Prioritization of Basic Competencies for Chemistry Major Student-Teachers. QJOE 2024; 40 (1) :49-66
URL: http://qjoe.ir/article-1-2463-fa.html

اکرمی زکیه. تعیین و اولویت بندی مؤلفه ها و شایستگیهای ضروری دانشجو-معلمان رشته شیمی با روش تلفیقی آنتروپی شانون و تاپسیس. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :49-66

URL: http://qjoe.ir/article-1-2463-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660