[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 36، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 36 شماره 2 صفحات 25-44 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتابهای دورۀ پیش دبستانی از نظر میزان توجه به فعالیت بدنی
دکتر مرتضی ملیجی، دکتر مجید علی‌عسگری، دکتر نجف آقایی، دکتر محمد جوادی‌پور
چکیده:   (225 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای دورۀ پیش دبستانی از نظر میزان توجه به فعالیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی با روش تحلیل محتواست که به صورت کمّی انجام شده است. جامعه آماری آن سه جلد کتاب درسی ویژۀ نوآموزان پیش دبستانی با عناوین: کودک، شکلها، رنگها و محیط زندگی (جلد اول)، کودک و آشنایی با طبیعت (جلد دوم) و کودک و آشنایی با مهارتهای زندگی و مناسبتها (جلد سوم) بوده است. این کتابها در سال 1393 از سوی انتشارات مدرسه با نظارت معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده است. برای گردآوری اطلاعات از نمون­‌برگ (چک لیست) تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد ثبت، صفحات کتاب (شامل کلمه، جمله و تصویر) بود که با روش فراوانی و درصد شمارش شده اند. یافته‌­ها نشان دادند که در محتوای کتابهای مورد تحلیل به مؤلفه­‌های واژۀ فعالیت بدنی، اهمیت فعالیت بدنی و مؤلفه حرکات ریتمیک به هیچ وجه توجهی نشده است (فراوانی صفر درصد). همچنین به مؤلفه­‌های مفاهیم بازی منصفانه، سبک زندگی فعال و سالم، بازیهای بومی- محلی و مؤلفه کنترل حرکتی عمده کمترین، اما به مؤلفه کنترل حرکتی ظریف بیشترین توجه شده است. در مجموع پیشنهاد می­‌شود که فعالیت بدنی به منزلۀ یک کار ارزشمند در کتابهای درسی این دوره معرفی شود. همچنین پیشنهاد می­‌شود که همراه با اجرای حرکات ظریف، به اجرای حرکات درشت بدنی که در دوران کودکی از اهمیتی ویژه برخوردار است توجه شود.   
واژه‌های کلیدی: پیش دبستانی، تحلیل محتوا، کتابهای درسی، فعالیت بدنی
متن کامل [PDF 558 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/20 | پذیرش: 1397/10/16 | انتشار: 1399/6/20
فهرست منابع
1. Barton, G. V., Fordyce, K., & Kirby, K. (1999). The importance of the development of motor skills to children. Teaching Elementary Physical Education, 10(4), 9-11.
2. Clark, J., Clements, R., Guddemi, M., Morgan, D. W., Pica, R., Pivarnik, J. M., … Virgilio, S. (2009). Active start: A statement of physical activity guidelines for children from birth to age 5 (2nd ed.). Sewickley, PA: National Association for Sport and Physical Education.
3. Cliff, D. P., Okely, A. D., Smith, L. M., & McKeen, K. (2009). Relationships between fundamental movement skills and objectively measured physical activity in preschool children. Pediatric Exercise Science, 21(4), 436-49. [DOI:10.1123/pes.21.4.436]
4. Department of Education and Early Childhood Development. (2010). Physical Education Curriculum Guide: Kindergarten. Available at: www.ed.gov.nl.ca
5. Department of Health and Ageing (DOHA) (2009). Get up and grow: Healthy eating and physical activity for early childhood. Canberra: Commonwealth of Australia. Retrieved from http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/content/EDFEDB588460BCE3CA25762B00232A13/$file/gug-directorscoord-2.pdf.
6. Findlay, L. C., Garner, R. E., & Kohen, D. E. (2010). Patterns of children's participation in unorganized physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 81(2),133-142. [DOI:10.1080/02701367.2010.10599660]
7. Flavell, J. H. (1977). Cognitive development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
8. Janz, K. F., Kwon, S., Letuchy, E. M., Eiehenberger Gilmore, J. M., Burns, T. L., … Levy, S. M. (2009). Sustained effect of early physical activity on body fat mass in older children. American Journal of Preventive Medicine, 37(1), 35-40. [DOI:10.1016/j.amepre.2009.03.012]
9. Janz, K., Letuchy, E.M., Eichenberger Gilmore, J.M., Burns, T.L., Torner, J.C., Willing, M.C., & Levy, S.M. (2010). Early physical activity provides sustained bone health benefits later in childhood. Medicine and Science in Sports and Exercise, 42(6), 1072-1078. [DOI:10.1249/MSS.0b013e3181c619b2]
10. Jensen, E. (2000). Moving with the brain in mind. Educational Leadership, 58(3), 34-37. [DOI:10.1007/BF02912289]
11. Moore, L., Gao, D., Bradlee, M.L., Cupples, L.A., Sundarajan-Ramamurti, A., Proctor, M.H. … Ellison RC. (2003). Does early physical activity predict body fat change throughout childhood? Preventive Medicine, 37(1), 7-10. [DOI:10.1016/S0091-7435(03)00048-3]
12. Oliver, M., Schofield, G.M., & Kolt, G.S. (2007). Physical activity in preschoolers: Understanding prevalence and measurement issues. Sports Medicine, 37(12), 1045-1070. [DOI:10.2165/00007256-200737120-00004]
13. Perera, H. (2005). Readiness for school entry: A community survey. Public Health, 119(4), 283-289. [DOI:10.1016/j.puhe.2004.02.010]
14. Reilly, J. J. (2008). Physical activity, sedentary behaviour and energy balance in the preschool child: opportunities for early obesity prevention: Symposium on 'Behavioural nutrition and energy balance in the young'. Proceedings of the Nutrition Society, 67(3), 317-323. [DOI:10.1017/S0029665108008604]
15. Roelants , M., Hauspie, R., & Hoppenbrouwers, K. (2009). References for growth and pubertal development from birth to 21 years in Flanders, Belgium. Annals of Human Biology, 36(6), 680-694. [DOI:10.3109/03014460903049074]
16. Serkan Erik, R., & Kezer, F. (2010). Content analysis of the principles books in the field of measurement and evaluation published in Turkey and in the world. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1400-1406. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.341]
17. The Ministry of Education. (2015). The Ontario Curriculum. Health and physical education. http://www.edu.gov.on.ca
18. Tucker, P. (2008). The physical activity levels of preschool-aged children: A systematic review. Early childhood Research Quarterly, 23(4), 547-558. [DOI:10.1016/j.ecresq.2008.08.005]
19. UNICEF. (2010). Fact sheet: A summary of the rights under the Convention on the Rights of the Child, Article 31. Retrieved on February 1 from http://www.unicef.org/crc/files/Rights_overview.pdf
20. Wang, Y. & Lobstein, T. (2006). Worldwide trends in childhood overweight and obesity. International Journal of Pediatric Obesity, 1(1), 11-25. [DOI:10.1080/17477160600586747]
21. Ward, D. S. (2010). Physical activity in young children: The role of child care. Medicine and Science in Sports and Exercise, 42(3), 499-501. [DOI:10.1249/MSS.0b013e3181ce9f85]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maliji, Ph.D. M, AliAsgari, Ph.D. M, Aaghaa’ee, Ph.D. N, Javaadipoor, Ph.D. M. Content Analysis of Preschool Textbooks in terms of Emphasizing Physical Activities. QJOE. 2020; 36 (2) :25-44
URL: http://qjoe.ir/article-1-2440-fa.html

ملیجی مرتضی، علی‌عسگری مجید، آقایی نجف، جوادی‌پور محمد. تحلیل محتوای کتابهای دورۀ پیش دبستانی از نظر میزان توجه به فعالیت بدنی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (2) :25-44

URL: http://qjoe.ir/article-1-2440-fa.html



دوره 36، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227