[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 222-205 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آداب گریزی تحصیلی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر
لیلا امیریان ، عزت اله قدم پور ، محمد عباسی
چکیده:   (1033 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آداب­‌گریزی تحصیلی دانش­‌آموزان دارای رفتارهای پرخطر انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر همه دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند که برای اجرای پژوهش یک دبیرستان از میان دبیرستانهای ناحیه ۴ کرج به روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب شد. به­‌منظور اجرای پژوهش، در مرحله اول برای شناسایی دانش‌­آموزان دارای رفتارهای پرخطر، پرسشنامه رفتارهای پرخطر ­زاده‌­محمدی و همکاران (1390) اجرا شد و دانش‌­آموزان دارای نمرات بالاتر از میانگین این پرسشنامه به‌­عنوان دانش‌­آموزان پرخطر شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه به‌­طور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه‌­ای تحت آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان قرار گرفتند. ابزار اندازه‌­گیری پژوهش حاضر، پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدری/ قربانی در مدرسه الوئوس (۱۹۹۶) و پرسشنامه آداب­‌گریزی کلارک و همکاران (۲۰۱۵) بود که شرکت­‌کنندگان آن را در مرحله پیش­‌آزمون- پس‌­آزمون تکمیل کردند. داده‌­ها با به­‌کارگیری روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تک­‌متغیره و چندمتغیره و با نرم‌­افزار SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از کاهش رفتارهای قلدری در مدرسه و آداب­‌گریزی تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بود و در قلدری در مدرسه و آداب­‌گریزی تحصیلی گروه گواه افزایشی اندک مشاهده شد. در نتیجه می‌­توان از برنامه آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان به­‌منزلۀ بخشی از برنامه­‌های رفع مشکلات رفتاری دانش‌­آموزان در عرصه تعلیم و تربیت بهره جست.

 
واژه‌های کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، قلدری، آداب گریزی تحصیلی، رفتارهای پرخطر
متن کامل [PDF 544 kb]   (731 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1400/1/5 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiriyaan L, Ghadampoor E, Abbaasi M. Reducing Bullying and Manners Avoidance among Students Exhibiting Risky Behaviors through Teaching Ways of Cognitively Regulating Affects. QJOE 2023; 39 (3) :205-222
URL: http://qjoe.ir/article-1-2348-fa.html

امیریان لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آداب گریزی تحصیلی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :205-222

URL: http://qjoe.ir/article-1-2348-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710