این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند که برای اجرای پژوهش یک دبیرستان از میان دبیرستانهای ناحیه ۴ کرج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. بهمنظور اجرای پژوهش، در مرحله اول برای شناسایی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر، پرسشنامه رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و همکاران (1390) اجرا شد و دانشآموزان دارای نمرات بالاتر از میانگین این پرسشنامه بهعنوان دانشآموزان پرخطر شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقهای تحت آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر، پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدری/ قربانی در مدرسه الوئوس (۱۹۹۶) و پرسشنامه آدابگریزی کلارک و همکاران (۲۰۱۵) بود که شرکتکنندگان آن را در مرحله پیشآزمون- پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با بهکارگیری روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره و با نرمافزار SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از کاهش رفتارهای قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بود و در قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی گروه گواه افزایشی اندک مشاهده شد. در نتیجه میتوان از برنامه آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بهمنزلۀ بخشی از برنامههای رفع مشکلات رفتاری دانشآموزان در عرصه تعلیم و تربیت بهره جست.
Amiriyaan L, Ghadampoor E, Abbaasi M. Reducing Bullying and Manners Avoidance among Students Exhibiting Risky Behaviors through Teaching Ways of Cognitively Regulating Affects. QJOE 2023; 39 (3) :205-222 URL: http://qjoe.ir/article-1-2348-fa.html
امیریان لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آداب گریزی تحصیلی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :205-222