پژوهش حاضر با هدف تعیین فرایند تکوین هوش معنوی دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه به روش نظریۀ دادهبنیاد و بر اساس مدل پارادایمی کوربین و اشتراوس(2008) انجام شده است. مطالعه در شهر تبریز و در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفته است. مشارکتکنندگان در پژوهش 21 دانشآموز دوره دوم متوسطه، معلمان و افرادی بودند که با دانشآموزان در ارتباطاند. برای نمونهگیری از رویکرد هدفمند و روش نمونهگیری نظری و برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع دادهها استفاده شده است. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته گردآوری و با نرمافزار MAXQDA10 کدگذاری شدهاند. بهمنظور افزایش اعتبار یافتهها از روش زاویهبندی پژوهشگر و چک کردن دادهها از سوی شرکتکنندگان استفاده شده است. نتایج نشان داد که شکلگیری هوش معنوی، فرایندی پیچیده است که از عوامل درونی و بیرونی تأثیر میپذیرد. از آنجا که دادهها حاکی از تغییر و تحول در کنش/واکنش و عواطف و روحیات افراد در یک روند تکاملی با گذشت زمان و تغییر در شرایط زمینهای است، لذا در این مطالعه فرایند بهصورت مراحلی پیوسته و درهم تنیده و مرتبط بههم توصیف میشود. همچنین با توجه به ماهیت کیفی بودن روش، توالی دقیق و مبتنی بر مراحل ثابت برای آن شناسایی نشده است، اما با استنباط از تجارب زیسته و تفاسیر بهعمل آمده از سوی مشارکتکنندگان میتوان گفت که این فرایند با درک اهمیت هوش معنوی آغاز میشود و با الگوپذیری و کسب تجارب معنوی شکل میگیرد و به پیامدهایی میانجامد. در این پژوهش دستیابی به آرامش درونی بهمثابه پدیده مرکزی مفهومپردازی شده است.
Vakilzadeh Dizaji E, Adib Y, Daaneshvar Z, Taalebi B. Developmental Process of Spiritual Intelligence in High School Students. QJOE 2023; 39 (3) :151-170 URL: http://qjoe.ir/article-1-2280-fa.html
وکیل زاده دیزجی الهه، ادیب یوسف، دانشور زرین، طالبی بهنام. فرایند تکوین هوش معنوی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه (نظریه داده بنیاد). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :151-170