[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 170-151 برگشت به فهرست نسخه ها
فرایند تکوین هوش معنوی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه (نظریه داده بنیاد)
الهه وکیل زاده دیزجی ، یوسف ادیب ، زرین دانشور ، بهنام طالبی
چکیده:   (803 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین فرایند تکوین هوش معنوی دانش‏‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه به روش نظریۀ داده‌­بنیاد و بر اساس مدل پارادایمی کوربین و اشتراوس(2008) انجام شده است. مطالعه در شهر تبریز و در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفته است. مشارکت‏‌کنندگان در پژوهش 21 دانش‌­آموز دوره دوم متوسطه، معلمان و افرادی بودند که با دانش‌­آموزان در ارتباط­‌اند. برای نمونه­‌گیری از رویکرد هدفمند و روش نمونه­‌گیری نظری و برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع داده‌­ها استفاده شده است. داده‌­ها از طریق مصاحبه­‌های عمیق نیمه‌­ساختاریافته گردآوری و با نرم‌­افزار MAXQDA10 کدگذاری شده‌­اند. به­‌منظور افزایش اعتبار یافته‌­ها از روش زاویه­‌بندی پژوهشگر و چک کردن داده­‌ها از سوی شرکت‏‌کنندگان استفاده شده است. نتایج نشان داد که شکل‏‌گیری هوش معنوی، فرایندی پیچیده است که از عوامل درونی و بیرونی تأثیر می­‌پذیرد. از آنجا که داده‌‏ها حاکی از تغییر و تحول در کنش/واکنش و عواطف و روحیات افراد در یک روند تکاملی با گذشت زمان و تغییر در شرایط زمینه‏‌ای است، لذا در این مطالعه فرایند به‌­صورت مراحلی پیوسته و درهم تنیده و مرتبط به‌­هم توصیف می‌‏شود. همچنین با توجه به ماهیت کیفی بودن روش، توالی دقیق و مبتنی بر مراحل ثابت برای آن شناسایی نشده است، اما با استنباط از تجارب زیسته و تفاسیر به­‌عمل آمده از سوی مشارکت‏‌کنندگان می­‌توان گفت که این فرایند با درک اهمیت هوش معنوی آغاز می­‌شود و با الگوپذیری و کسب تجارب معنوی شکل می‏‌گیرد و به پیامدهایی می­‌انجامد. در این پژوهش دستیابی به آرامش درونی به­‌مثابه پدیده مرکزی مفهوم‌‏پردازی شده است.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، زمینه، فرایند، پیامد، پدیده مرکزی
متن کامل [PDF 548 kb]   (446 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/9 | پذیرش: 1400/1/25 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakilzadeh Dizaji E, Adib Y, Daaneshvar Z, Taalebi B. Developmental Process of Spiritual Intelligence in High School Students. QJOE 2023; 39 (3) :151-170
URL: http://qjoe.ir/article-1-2280-fa.html

وکیل زاده دیزجی الهه، ادیب یوسف، دانشور زرین، طالبی بهنام. فرایند تکوین هوش معنوی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه (نظریه داده بنیاد). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :151-170

URL: http://qjoe.ir/article-1-2280-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710