بدفهمی های دانشآموزان در علوم تجربی دوره اول ابتدایی و نقش آموزگاران در شناسایی و اصلاح آنها
|
زهرا مهربان |
|
|
چکیده: (3480 مشاهده) |
هدف این پژوهش شناسایی بدفهمیهای دانشآموزان در علوم تجربی دوره اول ابتدایی و نقش آموزگاران در شناسایی و اصلاح این بدفهمیها بوده است که به روش تحقیق ترکیبی طرح اکتشافی انجام شده است. نمونه مورد مطالعه از میان مدارس ابتدایی استانهای آذربایجان شرقی، تهران، خراسان جنوبی و همدان انتخاب شده است. آموزگاران مدارس نمونه در یک دوره آموزش کوتاه مدت در مورد اصول بدفهمی شرکت کردند. اطلاعات پژوهش را آموزگاران در طول یک سال تحصیلی و با تکمیل کردن پرسشنامۀ مرتبط با بدفهمی در پایههای تحصیلی اول تا سوم به طور مجزا گردآوری کردند (336 گزارش). یافتههای پژوهش نشان دادند که بدفهمیهای واژگانی، مفهومی و پیشپنداشته شایعترین بدفهمیهای دانشآموزان دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی بودهاند و آموزگاران این بدفهمیها را از طریق بهکارگیری راهبردهای فعال یاددهی-یادگیری در کلاس علوم تجربی، همچون پرسش و پاسخ، مشاهده حین آزمایش، انجام دادن فعالیت عملی و شنیدن مکالمات درون-گروهی دانشآموزان شناسایی کردند. در حدود نیمی از راهبردهای بهکارگرفته شده از سوی آموزگاران برای اصلاح بدفهمیها راهبردهای معمولی تعاملی مانند انجام دادن فعالیتهای عملی، مقایسه و نتیجهگیری، مباحثه و نتیجهگیری و کاربرد چندرسانهایها بودهاند که دانشآموزان خود را به طور فعال درگیر اصلاح سازههای ناقص یا غلط ذهنی خود کردهاند. در مجموع نتایج پژوهش بیانگر توانایی قابل قبول آموزگاران مشارکتکننده در طرح برای شناسایی و اصلاح بدفهمیهای دانشآموزانشان است. |
|
واژههای کلیدی: بدفهمی، شناسایی بدفهمی، اصلاح بدفهمی، علومتجربی، دوره اول ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 818 kb]
(9237 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/21 | پذیرش: 1397/11/29 | انتشار: 1399/3/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|