[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 228-215 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش همدلی درکاهش نشانگان نافرمانی کودکان پیش دبستانی
سمیه الله پناه ، سهیلا قلی زاده ، عابد مهدوی ، آناهیتا ایزدپناه
چکیده:   (652 مشاهده)
کودکان دارای نشانگان نافرمانی افرادی هستند که به دلیل مشکلات عاطفی و هیجانی رفتارهای برون­‌نمود از خود بروز می­‌دهند. یکی از متغیرهای تأثیرگذار در نحوه مراقبت از کودکان در برابر بسیاری از مشکلات برون­‌نمود، همدلی است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش همدلی مبتنی بر مدل روزنبرگ (ارتباط بدون خشونت) در کاهش نشانگان نافرمانی کودکان پیش‌­دبستانی انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه‌­آزمایشی طرح پیش‌­آزمون-پس­‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری همه کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی، رده سنی 5 تا 6 سال در سال تحصیلی 97-1396 بودند که در مهدکودک شادآفرین شهر تهران، منطقه 15 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه از میان کودکان واجد شرایط، 30 کودک بود که به روش نمونه­‌گیری دردسترس، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) گمارده شدند. آموزش همدلی(زبان زرافه) برای ده جلسه 45 دقیقه‌­ای برای گروه آزمایش اجرا شد، اما برای گروه کنترل هیچ­گونه مداخله­‌ای صورت نگرفت. ابزار گردآوری داده‌­ها، برای سنجش نافرمانی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (1385) بود. پس از اجرای سیاهه رفتاری آخنباخ در مرحله پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون، داده‌­ها با نرم‌­افزار SPSS-24 و با بهره­‌گیری از آمار توصیفی و آمار استنباطی (روش کوواریانس چند متغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافته‌‎های پژوهش نشان دادند که آموزش همدلی در علائم نافرمانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل مؤثر بوده­‌است، به طوری که موجب کاهش این علائم در گروه آزمایش­ شده‌­است (0/01>P ). بنابراین، آموزش مهارتهای همدلی به کودکان پیش‎‌دبستانی می­‌تواند یکی از راهکارهای روان­‌شناختی مهار نافرمانی در مهدکودکها، مدارس و سایر مراکز اصلاح رفتار باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش همدلی، نافرمانی، کودکان پیش دبستانی، مهدکودک، مدارس
متن کامل [PDF 2523 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/17 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1403/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allaahpanaah S, Gholizaadeh S, Mahdavi A, Izadpanaah A. Reducing Disobedience among Preschoolers through Teaching Empathy. QJOE 2024; 40 (2) :215-228
URL: http://qjoe.ir/article-1-2233-fa.html

الله پناه سمیه، قلی زاده سهیلا، مهدوی عابد، ایزدپناه آناهیتا. اثربخشی آموزش همدلی درکاهش نشانگان نافرمانی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :215-228

URL: http://qjoe.ir/article-1-2233-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710