[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 58-43 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی روحیه پژوهش در دانش آموزان دختر مدارس غیرانتفاعی براساس تدریس تحول‌آفرین و نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی و هیجان کلاسی
مژگان‌سادات نورالهی ، آزاده فرقدانی
چکیده:   (2050 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، پیش‌­بینی روحیه پژوهش در دانش‌­آموزان دختر براساس تدریس تحول­‌آفرین و نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی و هیجان کلاسی بوده است. برای این منظور 247 نفر از دانش‌­آموزان دختر پایه‌­های دهم و یازدهم مدارس غیرانتفاعی منطقه 4 شهر تهران به روش نمونه­‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه­‌های تدریس تحول­‌­آفرین بیچامپ و همکاران (2010)، روحیه پژوهش شیرزاد و همکاران (1395)، تحول مثبت نوجوانی گلدهوف و همکاران (2014) و هیجان کلاسی تیتسورث و همکاران (2010) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌­ها با به­‌کارگیری نرم­‌افزار PLS نشان داد که تدریس تحول­‌آفرین دارای اثر مستقیم و مثبت بر روحیه پژوهش دانش­‌آموزان است. همچنین اثر غیرمستقیم  و مثبت تدریس تحول­‌آفرین تنها در زمینۀ مؤلفه مراقبت (از مؤلفه‌­های تحول مثبت نوجوانی) بر روحیه پژوهش معنادار است. از میان مؤلفه­‌های هیجان کلاسی نیز، فقط مؤلفه ظرفیت هیجانی، دارای نقش میانجی در رابطۀ تدریس تحول‌آفرین و روحیه پژوهش است. اثر غیرمستقیم تدریس تحول‌­آفرین بر روحیه پژوهش دانش‌­آموزان نیز به واسطه این مؤلفه مثبت است. نتایج این پژوهش، حاکی از اهمیت ادراک فراگیران از فضای آموزشی و هیجانی کلاس در تقویت روحیه پژوهش است.

 
واژه‌های کلیدی: تحول مثبت نوجوانی، تدریس تحول آفرین، روحیه پژوهش، هیجان کلاسی
متن کامل [PDF 810 kb]   (700 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/11/18 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourullahi M S, Farghadani, Ph.D. A. Predicting Research Spirit in Female Private School Students Based on Transformational Teaching and the Intermediary Role of Positive Youth Development and Classroom Emotion. QJOE 2023; 39 (1) :43-58
URL: http://qjoe.ir/article-1-2196-fa.html

نورالهی مژگان‌سادات، فرقدانی آزاده. پیش بینی روحیه پژوهش در دانش آموزان دختر مدارس غیرانتفاعی براساس تدریس تحول‌آفرین و نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی و هیجان کلاسی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :43-58

URL: http://qjoe.ir/article-1-2196-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710