هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی روحیه پژوهش در دانشآموزان دختر براساس تدریس تحولآفرین و نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی و هیجان کلاسی بوده است. برای این منظور 247 نفر از دانشآموزان دختر پایههای دهم و یازدهم مدارس غیرانتفاعی منطقه 4 شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای تدریس تحولآفرین بیچامپ و همکاران (2010)، روحیه پژوهش شیرزاد و همکاران (1395)، تحول مثبت نوجوانی گلدهوف و همکاران (2014) و هیجان کلاسی تیتسورث و همکاران (2010) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با بهکارگیری نرمافزار PLS نشان داد که تدریس تحولآفرین دارای اثر مستقیم و مثبت بر روحیه پژوهش دانشآموزان است. همچنین اثر غیرمستقیم و مثبت تدریس تحولآفرین تنها در زمینۀ مؤلفه مراقبت (از مؤلفههای تحول مثبت نوجوانی) بر روحیه پژوهش معنادار است. از میان مؤلفههای هیجان کلاسی نیز، فقط مؤلفه ظرفیت هیجانی، دارای نقش میانجی در رابطۀ تدریس تحولآفرین و روحیه پژوهش است. اثر غیرمستقیم تدریس تحولآفرین بر روحیه پژوهش دانشآموزان نیز به واسطه این مؤلفه مثبت است. نتایج این پژوهش، حاکی از اهمیت ادراک فراگیران از فضای آموزشی و هیجانی کلاس در تقویت روحیه پژوهش است.
Nourullahi M S, Farghadani, Ph.D. A. Predicting Research Spirit in Female Private School Students Based on Transformational Teaching and the Intermediary Role of Positive Youth Development and Classroom Emotion. QJOE 2023; 39 (1) :43-58 URL: http://qjoe.ir/article-1-2196-fa.html
نورالهی مژگانسادات، فرقدانی آزاده. پیش بینی روحیه پژوهش در دانش آموزان دختر مدارس غیرانتفاعی براساس تدریس تحولآفرین و نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی و هیجان کلاسی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :43-58