[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 160-139 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان: مطالعه‌ای اسنادی
مریم کنعانی ، رفیق حسنی ، مجید محمدی
چکیده:   (856 مشاهده)
اگرچه مبحث توسعۀ حرفه‌ای معلمان موضوعی جدید نیست و پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه متعدد و متنوع است، اما مطالعات کمتری در زمینه تدوین مدل توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان انجام گرفته و در میان مطالعات موجود، هیچ پژوهشی ابعاد و مؤلفه‌های توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان را به‌­صورت جامع مورد بررسی قرار نداده است. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدل توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان، به شیوۀ مروری (اسنادی) و مبتنی بر روش پتی­‌کرو و رابرتز (2006) انجام گرفته است. پس از تنظیم سؤالات پژوهش، به­‌منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها، اصطلاحات جستجو مشخص و پایگاههای مناسب برای دریافت منابع مربوط تعیین شدند. در مجموع بیست مقالۀ مرتبط به حوزۀ توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم مورد بررسی قرار گرفت. ابعاد مدل توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان در چهار بعد فردی، تیمی، آموزشی و سازمانی تدوین شد. این مدل در بعد آموزشی با پنج مؤلفه‌ (همکاری، ﺗﺄﻣﻞ انتقادی، رویکرد آموزشی، دانش آموزشی و هویت معلمی)، در بعد فردی با شش مؤلفه‌ (نگرش مثبت، انگیزه قوی، تعهد، خودکارآمدی، دسترسی‌پذیری و اعتماد به‌نفس)، در بعد تیمی با پنج مؤلفه‌ (وضوح اهداف، تعامل تیمی، ترکیب تیم، رهبری تیم و گروههای کاری کوچک) و در بعد سازمانی با پنج مؤلفه‌ (حمایت سازمانی، تشویقات، پژوهش- محوری، امور مالی و منابع و همکاری اداری) تدوین شده است. مدل پیشنهادی توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان می‌تواند مدلی مناسب برای توسعۀ حرفه‌ای و ارتقای یادگیری معلمان و در نهایت بهبود کیفیت آموزش باشد.
واژه‌های کلیدی: توسعۀ حرفه‌ای، یادگیری حرفه‌ای، اجتماع یادگیری حرفه‌ای، یادگیری تیمی
متن کامل [PDF 523 kb]   (302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/18 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kan’aani M, Hasani R, Mohammadi M. Team-Based Professional Development of Teachers: Dimensions and Components. QJOE 2023; 39 (2) :139-160
URL: http://qjoe.ir/article-1-2189-fa.html

کنعانی مریم، حسنی رفیق، محمدی مجید. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان: مطالعه‌ای اسنادی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :139-160

URL: http://qjoe.ir/article-1-2189-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660