[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 204-187 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای اضطراب در رابطه میان سبکهای پردازش حسی با مشکلات یادگیری در دانش آموزان دبستانی عادی
معصومه صحراپیما ، جمال صادقی ، ارسلان خانمحمدی ، علی خانه کشی
چکیده:   (959 مشاهده)

هدف از انجام دادن این پژوهش، مدل‌­یابی روابط ساختاری سبکهای پردازش حسی با مشکلات یادگیری از طریق میانجی اضطراب در دانش­‌آموزان دبستانی عادی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همۀ 2200 والدین دانش‌­آموزان پسر دبستانی عادی پایه سوم مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل می­دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده­‌شده و تخصیص دادن ضریب 10 برای هر متغیر مشاهده­‌شده، 250 نفر به­‌عنوان حجم نمونه به ­روش خوشه ای دو مرحله‌­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه سبکهای پردازش حسی کودکان دان (1999)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (ویلکات و همکاران، 2011) و پرسشنامه اضطراب اسپنس (1997) استفاده شد. به­‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌­ها از معادلات ساختاری با نرم‌­افزارهای SPSS 18 و  AMOS 23 استفاده شده است. نتایج نشان داد که مقدار RMSEA برابر با 0/035 است که نشان­‌دهنده این است که میانگین مجذور خطاهای مدل مناسب و مدل قابل قبول است. مقدار کای دو به درجه آزادی (2/834) بین 1 و 3 است و میزان شاخصهای ­GFI، CFI و NFI نیز تقریباً برابر و بزرگ­‌تراز 0/9 است که نشان می‌­دهند مدل اندازه­‌گیری متغیرهای پژوهش، مدلی مناسب است. سبکهای پردازش حسی و اضطراب توان پیش­‌بینی 86 درصد از متغیر مشکلات یادگیری را داشتند. مسیرهای سبکهای پردازش حسی و اضطراب اثری مستقیم و معنادار بر مشکلات یادگیری دارند. مسیر غیرمستقیم سبکهای پردازش حسی با میانجیگری اضطراب بر مشکلات یادگیری مقادیر استانداردشده (β)، به دست آمده دارای اثرات معنادار است که با توجه به روش برآورد بوت استرپ مورد تأیید واقع شده است. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند سبکهای پردازش حسی و اضطراب در تبیین مشکلات یادگیری است.
 

واژه‌های کلیدی: سبکهای پردازش حسی، مشکلات یادگیری، اضطراب، دانش آموزان دبستانی عادی
متن کامل [PDF 864 kb]   (384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/8 | پذیرش: 1399/8/4 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sahraapaymaa M, Saadeghi J, Khaanmohammadi A, Khaanehkeshi A. Anxiety as the Mediator between Sensory Processing Styles and Learning Difficulties among Elementary School Students. QJOE 2023; 39 (3) :187-204
URL: http://qjoe.ir/article-1-2176-fa.html

صحراپیما معصومه، صادقی جمال، خانمحمدی ارسلان، خانه کشی علی. نقش واسطه ای اضطراب در رابطه میان سبکهای پردازش حسی با مشکلات یادگیری در دانش آموزان دبستانی عادی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :187-204

URL: http://qjoe.ir/article-1-2176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710