هدف از انجام دادن این پژوهش، مدلیابی روابط ساختاری سبکهای پردازش حسی با مشکلات یادگیری از طریق میانجی اضطراب در دانشآموزان دبستانی عادی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همۀ 2200 والدین دانشآموزان پسر دبستانی عادی پایه سوم مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهدهشده و تخصیص دادن ضریب 10 برای هر متغیر مشاهدهشده، 250 نفر بهعنوان حجم نمونه به روش خوشه ای دو مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای پردازش حسی کودکان دان (1999)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (ویلکات و همکاران، 2011) و پرسشنامه اضطراب اسپنس (1997) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS 18 و AMOS 23 استفاده شده است. نتایج نشان داد که مقدار RMSEA برابر با 0/035 است که نشاندهنده این است که میانگین مجذور خطاهای مدل مناسب و مدل قابل قبول است. مقدار کای دو به درجه آزادی (2/834) بین 1 و 3 است و میزان شاخصهای GFI، CFI و NFI نیز تقریباً برابر و بزرگتراز 0/9 است که نشان میدهند مدل اندازهگیری متغیرهای پژوهش، مدلی مناسب است. سبکهای پردازش حسی و اضطراب توان پیشبینی 86 درصد از متغیر مشکلات یادگیری را داشتند. مسیرهای سبکهای پردازش حسی و اضطراب اثری مستقیم و معنادار بر مشکلات یادگیری دارند. مسیر غیرمستقیم سبکهای پردازش حسی با میانجیگری اضطراب بر مشکلات یادگیری مقادیر استانداردشده (β)، به دست آمده دارای اثرات معنادار است که با توجه به روش برآورد بوت استرپ مورد تأیید واقع شده است. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند سبکهای پردازش حسی و اضطراب در تبیین مشکلات یادگیری است.
Sahraapaymaa M, Saadeghi J, Khaanmohammadi A, Khaanehkeshi A. Anxiety as the Mediator between Sensory Processing Styles and Learning Difficulties among Elementary School Students. QJOE 2023; 39 (3) :187-204 URL: http://qjoe.ir/article-1-2176-fa.html
صحراپیما معصومه، صادقی جمال، خانمحمدی ارسلان، خانه کشی علی. نقش واسطه ای اضطراب در رابطه میان سبکهای پردازش حسی با مشکلات یادگیری در دانش آموزان دبستانی عادی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :187-204