[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 72-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر عملکرد تحصیلی دانشجو-‌‌معلمان فیزیک در درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس
ناصر کریمی ، رحیم بدری گرگری ، حسین عبادی
چکیده:   (1449 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر عملکرد تحصیلی دانشجو-معلمان رشته آموزش فیزیک در درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس در دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع شبه‌­آزمایشی به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان‌ در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. نمونه آماری تحقیق شامل چهار کلاس رشته آموزش فیزیک پردیسهای علامه امینی و فاطمه­‌الزهرای ­تبریز بوده است که به‌­صورت نمونه در دسترس انتخاب و به­‌صورت تصادفی  یک کلاس از هر پردیس در گروههای آزمایش و کنترل (تعداد 132 نفر) جای گرفتند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش آزمون محقق­‌ساخته‌ای بود که به‌­صورت تحلیلی عملکرد تحصیلی درس فیزیک دانشجویان را مورد بررسی قرار می‌داد. هر دو گروه، پیش از مداخله از نظر عملکرد تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در طول ترم، درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس به روش آموزش مبتنی بر پروژه، به مدت 16 جلسه (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش ارائه شد و در این مدت، گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. بعد از مداخله نیز هر دو گروه از نظر عملکرد تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌‌‌های به‌­دست آمده با روش تحلیل کوواریانس یکراهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج به­‌دست آمده نشان داد که میان گروه آزمایش و گروه کنترل در عملکرد تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد (0/001> P). نتایج پژوهش اثربخشی روش یادگیری مبتنی بر پروژه را بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان فیزیک مورد تأیید قرار داد.

واژه‌های کلیدی: یادگیری مبتنی بر پروژه، عملکرد تحصیلی، الکتریسیته و مغناطیس
متن کامل [PDF 448 kb]   (619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/3 | پذیرش: 1399/8/23 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi, Ph.D. N, Badri Gargari, Ph.D. R, Ebadi, Ph.D. H. The Effect of Project-Based Learning on the Academic Performance of Physics Student Teachers in Electricity and Magnetism. QJOE 2023; 39 (1) :59-72
URL: http://qjoe.ir/article-1-2162-fa.html

کریمی ناصر، بدری گرگری رحیم، عبادی حسین. تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر عملکرد تحصیلی دانشجو-‌‌معلمان فیزیک در درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :59-72

URL: http://qjoe.ir/article-1-2162-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660