هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر عملکرد تحصیلی دانشجو-معلمان رشته آموزش فیزیک در درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس در دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع شبهآزمایشی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. نمونه آماری تحقیق شامل چهار کلاس رشته آموزش فیزیک پردیسهای علامه امینی و فاطمهالزهرای تبریز بوده است که بهصورت نمونه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی یک کلاس از هر پردیس در گروههای آزمایش و کنترل (تعداد 132 نفر) جای گرفتند. ابزار اندازهگیری پژوهش آزمون محققساختهای بود که بهصورت تحلیلی عملکرد تحصیلی درس فیزیک دانشجویان را مورد بررسی قرار میداد. هر دو گروه، پیش از مداخله از نظر عملکرد تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در طول ترم، درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس به روش آموزش مبتنی بر پروژه، به مدت 16 جلسه (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش ارائه شد و در این مدت، گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. بعد از مداخله نیز هر دو گروه از نظر عملکرد تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده با روش تحلیل کوواریانس یکراهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشان داد که میان گروه آزمایش و گروه کنترل در عملکرد تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد (0/001> P). نتایج پژوهش اثربخشی روش یادگیری مبتنی بر پروژه را بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان فیزیک مورد تأیید قرار داد.
Karimi, Ph.D. N, Badri Gargari, Ph.D. R, Ebadi, Ph.D. H. The Effect of Project-Based Learning on the Academic Performance of Physics Student Teachers in Electricity and Magnetism. QJOE 2023; 39 (1) :59-72 URL: http://qjoe.ir/article-1-2162-fa.html
کریمی ناصر، بدری گرگری رحیم، عبادی حسین. تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر عملکرد تحصیلی دانشجو-معلمان فیزیک در درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :59-72