[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 38 شماره 4 صفحات 124-107 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تعیین پایایی و روایی فرم مشاهده پرتاب دارت: پودمان دارت پایه دهم رشته تربیت‌بدنی
نسرین شاکریان توپکانلو ، محمدرضا شهابی کاسب ، رسول زیدآبادی ، صفورا صباغیان راد
چکیده:   (1438 مشاهده)
آزمونهای استاندارد پیشرفت تحصیلی در حوزه تربیت‌بدنی برای ارزیابی پیشرفت، شناسایی نقاط قوت و ضعف و دسته‌بندی کردن دانش‌آموزان از اهمیتی خاص برخوردارند. هدف از پژوهش حاضر طراحی و بررسی پایایی و روایی فرم مشاهده چگونگی اجرا (فرایند) در مهارت پرتاب دارت بود. آزمودنیهای پژوهش شامل بازیکنان (زن و مرد) دارت در دو سطح مهارتی (ماهر و مبتدی) بودند. براساس تجزیه ‌و تحلیل بیومکانیکی، مهارت پرتاب دارت به دو بخش کلی شامل تکنیکهای پایه و مراحل پرتاب دارت تقسیم و نکات مهم هر بخش و اجزا در فرایند اجرای پرتاب دارت به‌­صورت گویه‌های مناسب نوشته شدند. روایی صوری و محتوایی فرم مشاهده اولیه (29 عبارت) بر اساس نظرات 23 نفر از مربیان برجسته و مدرسان رشته دارت مورد بررسی قرار گرفت. پس از محاسبه نسبت روایی محتوا برای هر یک از گویه‌ها و با درنظر گرفتن ملاک تعیین‌­شده، سؤالات 16 و 20 حذف شدند و فرم مشاهده نهایی در مهارت پرتاب دارت با 27 گویه تدوین شد. روایی سازه فرم مشاهده، با به‌­کارگیری روش روایی افتراقی حاکی از تفاوت معنادار آماری میان بازیکنان مبتدی و ماهر بود. همچنین، صرف­‌نظر از سطح مهارت، مردان عملکردی بهتر نسبت به زنان داشتند. پایایی زمانی فرم مشاهده با روش آزمون- آزمون مجدد به فاصله یک هفته 0/99 و عینیت آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 0/98 محاسبه شد. از این رو، فرم مشاهده فرایندی در پرتاب دارت، دارای روایی و پایایی قابل­‌قبول برای استفاده مربیان و پژوهشگران در رشته دارت است.
واژه‌های کلیدی: دقت، دارت، فرایند، روایی، فرم مشاهده پرتاب دارت
متن کامل [PDF 448 kb]   (707 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/15 | پذیرش: 1399/12/18 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakerian Toupkanlou N, Shahabi Kaseb, Ph.D. M R, Zeydabadi, Ph.D. R, Sabbaghian Rad, Ph.D. S. Designing and Determining the Validity and Reliability of a Dart Throwing Observation Form: A 10th Grade Dart Module for Physical Education. QJOE 2023; 38 (4) :107-124
URL: http://qjoe.ir/article-1-2111-fa.html

شاکریان توپکانلو نسرین، شهابی کاسب محمدرضا، زیدآبادی رسول، صباغیان راد صفورا. طراحی و تعیین پایایی و روایی فرم مشاهده پرتاب دارت: پودمان دارت پایه دهم رشته تربیت‌بدنی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :107-124

URL: http://qjoe.ir/article-1-2111-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710