آزمونهای استاندارد پیشرفت تحصیلی در حوزه تربیتبدنی برای ارزیابی پیشرفت، شناسایی نقاط قوت و ضعف و دستهبندی کردن دانشآموزان از اهمیتی خاص برخوردارند. هدف از پژوهش حاضر طراحی و بررسی پایایی و روایی فرم مشاهده چگونگی اجرا (فرایند) در مهارت پرتاب دارت بود. آزمودنیهای پژوهش شامل بازیکنان (زن و مرد) دارت در دو سطح مهارتی (ماهر و مبتدی) بودند. براساس تجزیه و تحلیل بیومکانیکی، مهارت پرتاب دارت به دو بخش کلی شامل تکنیکهای پایه و مراحل پرتاب دارت تقسیم و نکات مهم هر بخش و اجزا در فرایند اجرای پرتاب دارت بهصورت گویههای مناسب نوشته شدند. روایی صوری و محتوایی فرم مشاهده اولیه (29 عبارت) بر اساس نظرات 23 نفر از مربیان برجسته و مدرسان رشته دارت مورد بررسی قرار گرفت. پس از محاسبه نسبت روایی محتوا برای هر یک از گویهها و با درنظر گرفتن ملاک تعیینشده، سؤالات 16 و 20 حذف شدند و فرم مشاهده نهایی در مهارت پرتاب دارت با 27 گویه تدوین شد. روایی سازه فرم مشاهده، با بهکارگیری روش روایی افتراقی حاکی از تفاوت معنادار آماری میان بازیکنان مبتدی و ماهر بود. همچنین، صرفنظر از سطح مهارت، مردان عملکردی بهتر نسبت به زنان داشتند. پایایی زمانی فرم مشاهده با روش آزمون- آزمون مجدد به فاصله یک هفته 0/99 و عینیت آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 0/98 محاسبه شد. از این رو، فرم مشاهده فرایندی در پرتاب دارت، دارای روایی و پایایی قابلقبول برای استفاده مربیان و پژوهشگران در رشته دارت است.
Shakerian Toupkanlou N, Shahabi Kaseb, Ph.D. M R, Zeydabadi, Ph.D. R, Sabbaghian Rad, Ph.D. S. Designing and Determining the Validity and Reliability of a Dart Throwing Observation Form: A 10th Grade Dart Module for Physical Education. QJOE 2023; 38 (4) :107-124 URL: http://qjoe.ir/article-1-2111-fa.html
شاکریان توپکانلو نسرین، شهابی کاسب محمدرضا، زیدآبادی رسول، صباغیان راد صفورا. طراحی و تعیین پایایی و روایی فرم مشاهده پرتاب دارت: پودمان دارت پایه دهم رشته تربیتبدنی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :107-124