[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 11-30 برگشت به فهرست نسخه ها
نظریه یادگیری تحولی: امکانی برای توسعه حرفه‌ای معلمان
حمیده بزرگ، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر ابراهیم طلایی، دکتر نعمت الله موسی پور
چکیده:   (560 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر جستجوی فرایندی برای هدایت توسعه حرفه‌­ای معلمان با بهره‌­گیری از نظریه یادگیری تحولی است. این پژوهش در یکی از مدارس ابتدایی پسرانه منطقه یک تهران، به روش کیفی و با  13 معلم مشارکت­‌کننده در فرایند پژوهش انجام شده است. ابتدا مبانی موجود در حوزه یادگیری تحولی مورد بررسی قرار گرفت و از این رهگذر ویژگیهای یک فرایند مداخله یادگیری تحولی شناسایی شد. در مرحله بعد با بررسی و شناخت محیط پژوهش و کنار هم قرار دادن اطلاعات به دست آمده از این دو بخش، فرایند مداخلات مبتنی بر یادگیری تحولی، طراحی و اجرا شد. این مداخلات شامل یک دوره ده جلسه‌­ای کارگاه آموزشی بود. در پایان با بهره‌­گیری از مصاحبه‌­های پدیدارشناسانه و مشاهدات میدانی نتایج انجام دادن چنین مداخلاتی در بستر پژوهش بررسی شد و بر این اساس، چالشها و پیشنهاداتی برای انجام دادن چنین مداخلاتی آورده شده است. نتایج نشان­‌دهنده این است که یادگیری تحولی شرکت­‌کنندگان در سه مقوله تغییرات معرفت شناختی، تغییرات خود و تغییرات رفتاری بروز می­‌کند و در این میان تغییرات رفتاری از نظر فراوانی تغییرات، کمترین میزان را به خود اختصاص می­‌دهند. 
واژه‌های کلیدی: یادگیری تحولی، توسعه حرفه‌ای معلمان، بازاندیشی، آموزش بزرگسالان
متن کامل [PDF 487 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bozorg H, Mehrmohammadi, Ph.D. M, Talaa’ee, Ph.D. E, Moosaapoor, Ph.D. N. Transformative Learning Theory: A Possibility for Teachers’ Professional Development. QJOE. 2020; 35 (4) :11-30
URL: http://qjoe.ir/article-1-2086-fa.html

بزرگ حمیده، مهرمحمدی محمود، طلایی ابراهیم، موسی پور نعمت الله. نظریه یادگیری تحولی: امکانی برای توسعه حرفه‌ای معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (4) :11-30

URL: http://qjoe.ir/article-1-2086-fa.html



دوره 35، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106