هدف پژوهش حاضر جستجوی فرایندی برای هدایت توسعه حرفهای معلمان با بهرهگیری از نظریه یادگیری تحولی است. این پژوهش در یکی از مدارس ابتدایی پسرانه منطقه یک تهران، به روش کیفی و با 13 معلم مشارکتکننده در فرایند پژوهش انجام شده است. ابتدا مبانی موجود در حوزه یادگیری تحولی مورد بررسی قرار گرفت و از این رهگذر ویژگیهای یک فرایند مداخله یادگیری تحولی شناسایی شد. در مرحله بعد با بررسی و شناخت محیط پژوهش و کنار هم قرار دادن اطلاعات به دست آمده از این دو بخش، فرایند مداخلات مبتنی بر یادگیری تحولی، طراحی و اجرا شد. این مداخلات شامل یک دوره ده جلسهای کارگاه آموزشی بود. در پایان با بهرهگیری از مصاحبههای پدیدارشناسانه و مشاهدات میدانی نتایج انجام دادن چنین مداخلاتی در بستر پژوهش بررسی شد و بر این اساس، چالشها و پیشنهاداتی برای انجام دادن چنین مداخلاتی آورده شده است. نتایج نشاندهنده این است که یادگیری تحولی شرکتکنندگان در سه مقوله تغییرات معرفت شناختی، تغییرات خود و تغییرات رفتاری بروز میکند و در این میان تغییرات رفتاری از نظر فراوانی تغییرات، کمترین میزان را به خود اختصاص میدهند.
Bozorg H, Mehrmohammadi M, Talaa’ee E, Moosaapoor N. Transformative Learning Theory: A Possibility for Teachers’ Professional Development. QJOE 2020; 35 (4) :11-30 URL: http://qjoe.ir/article-1-2086-fa.html
بزرگ حمیده، مهرمحمدی محمود، طلایی ابراهیم، موسی پور نعمت الله. نظریه یادگیری تحولی: امکانی برای توسعه حرفهای معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (4) :11-30