[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 156-141 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه
عاطفه سعیدی ، حسن زارعی محمودآبادی ، احمد زندوانیان ، لیلا اکرمی
چکیده:   (109 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانش‌­آموزان دختر دورۀ متوسطه بود. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون-پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همۀ دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان میبد بود که از میان آنان 200 دانش‌­آموز دختر به شیوه نمونه‌­گیری تصادفی چند مرحله‌­ای انتخاب شدند. 40 دانش‌­آموز دارای اضطراب ریاضی سطح بالا به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده­­‌ها شامل پرسشنامه‌­های اضطراب ریاضی(پلیک و پارکر، 1982) و سبکهای اسنادی(پیترسون و همکاران، ۱۹۸۲) بود. یافته­‌ها نشان دادند که برنامه بازآموزی اسنادی موجب تغییر اسناد در موقعیت مثبت ( 0/001 >p) و منفی ( 0/040 >p)، در اضطراب یادگیری ریاضی(0/001 >p)، و اضطراب سنجش ریاضی(0/001 >p)  در دانش­‌آموزان شده است. اضطراب یادگیری ریاضی می­‌تواند تا حدودی تحت تأثیر اسنادهای شخصی باشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر برنامه بازآموزی اسنادی می­‌تواند به منزلۀ راهبردی مؤثر برای ایجاد تغییرات مثبت در اسنادهای شخصی دانش‌­آموزان دارای اضطراب ریاضی مؤثر واقع شود.

 
واژه‌های کلیدی: بازآموزی اسنادی، اسنادهای شخصی، اضطراب ریاضی، دانش آموز
متن کامل [PDF 2581 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/12 | پذیرش: 1401/9/25 | انتشار: 1403/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sa’eedi A, Zare’ee Mahmoodaabaadi H, Zandvanian A, Akrami L. The Effect of Attribution Retraining on Personal Attributions and Math Anxiety among High School Girls. QJOE 2024; 40 (2) :141-156
URL: http://qjoe.ir/article-1-2075-fa.html

سعیدی عاطفه، زارعی محمودآبادی حسن، زندوانیان احمد، اکرمی لیلا. تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :141-156

URL: http://qjoe.ir/article-1-2075-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660