هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه بود. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان میبد بود که از میان آنان 200 دانشآموز دختر به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. 40 دانشآموز دارای اضطراب ریاضی سطح بالا به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای اضطراب ریاضی(پلیک و پارکر، 1982) و سبکهای اسنادی(پیترسون و همکاران، ۱۹۸۲) بود. یافتهها نشان دادند که برنامه بازآموزی اسنادی موجب تغییر اسناد در موقعیت مثبت ( 0/001 >p) و منفی ( 0/040 >p)، در اضطراب یادگیری ریاضی(0/001 >p)، و اضطراب سنجش ریاضی(0/001 >p) در دانشآموزان شده است. اضطراب یادگیری ریاضی میتواند تا حدودی تحت تأثیر اسنادهای شخصی باشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر برنامه بازآموزی اسنادی میتواند به منزلۀ راهبردی مؤثر برای ایجاد تغییرات مثبت در اسنادهای شخصی دانشآموزان دارای اضطراب ریاضی مؤثر واقع شود.
Sa’eedi A, Zare’ee Mahmoodaabaadi H, Zandvanian A, Akrami L. The Effect of Attribution Retraining on Personal Attributions and Math Anxiety among High School Girls. QJOE 2024; 40 (2) :141-156 URL: http://qjoe.ir/article-1-2075-fa.html
سعیدی عاطفه، زارعی محمودآبادی حسن، زندوانیان احمد، اکرمی لیلا. تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :141-156