[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 226-207 برگشت به فهرست نسخه ها
کاوشی پدیدارشناسانه بر تعیین مهارتهای اساسی سواد رسانه ای در کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایۀ دهم
اسد حجازی
چکیده:   (1202 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی مهارتهای اساسی سواد رسانه­‌ای در برنامه­‌درسی تفکر و سواد رسانه‌­ای برای دانش­‌آموزان پایه دهم دوره متوسطه انجام شده و برای اجرای آن از روش تحقیق ترکیبی (کیفی-کمی) استفاده شده است. جامعه هدف افراد متخصص و مطلع در حوزه­‌های سواد رسانه‌­ای و برنامه­‌درسی در آموزش و پرورش بود. در بخش کیفی بیست متخصص در زمینۀ موضوع مورد مطالعه به‌­شیوه نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق نیمه­‌ساختارمند قرارگرفتند. نمونه­‌گیری تا اشباع داده‌­ها ادامه یافت. مصاحبه‌­ها پس از ضبط، بازنویسی، کدگذاری و تحلیل شدند. از تحلیل داده­‌های کیفی، مهارتهای سواد رسانه­‌ای در حوزه‌­های مفهومی، ارتباطی، اخلاقی، فنی و فناورانه با 14 مؤلفه ­اصلی و 64 گویه استنباط شده است. در بخش کمی، نتایج مطالعه کیفی در قالب پرسشنامه‌­ای در اختیار 180 تن از خبرگان آموزش و پرورش و معلمان تفکر و سواد رسانه­ای با به­‌کارگیری روش نمونه­‌گیری طبقه­‌ای تصادفی قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه را متخصصان برنامه‌­درسی تأیید کردند و پایایی آن با آلفای­‌کرونباخ (0/90) محاسبه شد. به‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌های بخش کیفی از تکنیک تحلیل محتوا و در بخش کمی، در راستای تحلیلهای تکمیلی از معادلات ساختاری برای مدل­‌سازی روابط علی، با تأکید بر نرم‌­افزار لیزرل بهره‌­گیری شد. یافته‌­های پژوهش نشان دادند که مؤلفه­‌های احصاشده بار عاملی کافی برای پیش‌­بینی مهارتهای سواد رسانه­‌ای دارند. همچنین نتایج آزمون آماری نشان داد که الگوی طراحی‌­شده در مدارس ایران از برازشی مناسب برخوردار است. نتایج این مطالعه می­‌تواند به­‌منزلۀ مکمل برنامه‌­درسی تفکر و سواد رسانه­‌ای در مدارس استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: مهارتهای سواد رسانه ای، مدارس متوسطه دوم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 585 kb]   (501 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/18 | پذیرش: 1400/9/20 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hejaazi A. A Phenomenological Search for Basic Media Skills in the 10th Grade’s Textbook on Thinking and Media Literacy. QJOE 2023; 39 (2) :207-226
URL: http://qjoe.ir/article-1-2039-fa.html

حجازی اسد. کاوشی پدیدارشناسانه بر تعیین مهارتهای اساسی سواد رسانه ای در کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایۀ دهم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :207-226

URL: http://qjoe.ir/article-1-2039-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710