[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 37 شماره 3 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی کارآمدی فرهنگی معلمان دورۀ ابتدایی مبتنی بر پداگوژی برخوردار از ربط فرهنگی
زینب ابراهیمی ، محمود مهرمحمدی ، علیرضا صادقی ، امید نوروزی
چکیده:   (1598 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی کارآمدی فرهنگی معلمان ابتدایی برمبنای پداگوژی برخوردار از ربط فرهنگی است. به‌منظور دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش پژوهش خود زیست‌نگاری استفاده شده است. جامعه پژوهش همۀ معلمان دورۀ ابتدایی ایرانی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اشباع نظری یافته‌ها، ده نفر از آنان با حداکثر تنوع فرهنگی ممکن به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها روایتهای خود زیست‌نگاری معلمان ایرانی و روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز تحلیل موضوعی کیفی بود. یافته‌های این پژوهش نشان دادند که کارآمدی فرهنگی معلمان دورۀ ابتدایی دارای ابعاد دانشی (شامل دانش پداگوژیکی و دانش از دانش‌آموزان)، نگرشی (شامل نگرش نسبت به تنوع فرهنگی، نگرش نسبت به ساخت دانش، نگرش نسبت به پیشرفت دانش‌آموزان و نگرش نسبت به شناخت از دانش‌آموزان) و عملکردی (شامل تأمل، ساخت رابطه معنادار و اقدامات پداگوژیکی در راستای پیشرفت عاطفی، پیشرفت تحصیلی، صلاحیت فرهنگی و آگاهی سیاسی-اجتماعی دانش‌آموزان) است. همۀ ابعاد متأثر از یکدیگرند. معلمان کارآمد ایرانی متناسب با هر موقعیت یکی از این اقدامات پداگوژیکی را در اولویت قرار می‌دهند و اقداماتی متنوع را در راستای رشد عاطفی دانش‌آموزان انجام می‌دهند. رشد عاطفی دانش آموزان دو هدف مهم را پی می­‌گیرد: اول افزایش رشد عاطفی دانش‌آموزان نسبت به تنوع فرهنگی، دوم رشد عاطفی درجهت پیشرفت تحصیلی. این اقدامات محدود به کلاس درس نیست و معطوف به سایر دانش‌آموزان، خانواده‌های آنها و سایر همکاران در خارج از کلاس درس نیز می‌شود.
واژه‌های کلیدی: فرهنگ، پداگوژی، پداگوژی برخوردار از ربط فرهنگی، کارآمدی فرهنگی، معلم
متن کامل [PDF 517 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/8 | پذیرش: 1399/2/24 | انتشار: 1400/9/16
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebraahimi Z, Mehrmohammadi M, Saadeghi A R, Noroozi O. Designing a Cultural Efficiency Model for Elementary School Teachers based on Culturally Relevant Pedagogy. QJOE 2021; 37 (3) :7-28
URL: http://qjoe.ir/article-1-2026-fa.html

ابراهیمی زینب، مهرمحمدی محمود، صادقی علیرضا، نوروزی امید. طراحی الگوی کارآمدی فرهنگی معلمان دورۀ ابتدایی مبتنی بر پداگوژی برخوردار از ربط فرهنگی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (3) :7-28

URL: http://qjoe.ir/article-1-2026-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645