[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 2 - ( 6-1393 ) ::
جلد 30 شماره 2 صفحات 63-92 برگشت به فهرست نسخه ها
برداشتهای مختلف در تدوین برنامه درسی ملی : تأملی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران
نادر سلسبیلی
چکیده:   (998 مشاهده)

برداشتهای مختلف در تدوین برنامه درسی ملی : تأملی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

دکتر نادر سلسبیلی*

چکیده

تدوین و اجرای برنامه درسی ملی در نظامهای آموزشی به منزله سندی اساسی و با ابهّت برای نظام آموزشی، با هدفها و برداشتهایی متفاوت صورت می‌گیرد. این برداشتها و تعاریف متفاوت، ماهیت سیاسی دارند و طیفی از برداشتها را در بر می‌گیرند. این مطالعه که در حوزه پژوهشهای برنامه درسی انجام گرفته است و در چارچوب پژوهشهای کیفی و فلسفی قرار دارد، در بخش اول با سبک ادبیات تحلیلی و انتقادی، از طریق تبیین برداشتهای متفاوت از برنامه درسی ملی که طیفی از برداشتها و معانی متفاوت را از برنامه درسی ملی به منزله تقویت هویت ملی و ایجاد تواناییهای اساسی یادگیری تا برنامه درسی ملی به منزله تجویزی مبتنی بر هژمونی شامل می‌شود، به بررسی ماهیت سیاسی برنامه درسی ملی می‌پردازد و تجربیات و دیدگاههای هدایت کننده درحوزه تدوین برنامه درسی ملّی را عرضه می‌کند. روش این مطالعه از نوع جستار نظرپردازانه است و از طریق جستجوی راهی برای ژرف اندیشی در حوزه برنامه درسی ملی، در این زمینه به نظرپردازی می پردازد. در بخش دوم، با توجه به پیشینه نظری فراهم شده تامّل و نقدی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته و کوشش شده است که از مجموع این بررسیها خطوط راهنمایی تحول جویانه برای نگاهی دوباره در برداشت و تدوین برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

کلید واژه ها: برنامه درسی ملی، استاندارد کردن برنامه درسی، برداشت تجویزی، هژمونی، ماهیت سیاسی، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، تواناییهای اساسی یادگیری، هویت ملی

_________________________________________________

تاریخ دریافت: 17/7/91                      تاریخ پذیرش: 27/7/92

*عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش  و پرورش                                                                nadersalsabili@gmail.com

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی ملی، استاندارد کردن برنامه درسی، برداشت تجویزی، هژمونی، ماهیت سیاسی، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، تواناییهای اساسی یادگیری، هویت ملی
متن کامل [PDF 531 kb]   (388 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Different Interpretations of a National Curriculum: A Reflection on the Islamic Republic of Iran's Ratified Curriculum. QJOE. 2014; 30 (2) :63-92
URL: http://qjoe.ir/article-1-200-fa.html

سلسبیلی نادر. برداشتهای مختلف در تدوین برنامه درسی ملی : تأملی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (2) :63-92

URL: http://qjoe.ir/article-1-200-fa.html



دوره 30، شماره 2 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790