[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) ::
جلد 30 شماره 3 صفحات 157-176 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش­آموزان مقطع ابتدایی
عبدالرضا خدری­خان­آبادی ، هادی پورشافعی
چکیده:   (171 مشاهده)

رابطۀ مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش­آموزان مقطع ابتدایی

عبدالرضا خدری­خان­آبادی*

دکتر هادی پورشافعی**

چکیده

معلم، محور اصلی نظام اجتماعی کلاس درس است که  با برقراری ارتباط با دانش­آموزان می­تواند در تحول روانی و اجتماعی آنان نقش مؤثر ایفا کند. یکی از ابعاد این تحول، خودکارآمدی دانش­آموزان است که با برقراری این رابطه شکل می­گیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش­آموزان بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. برای دستیابی به این هدف از میان معلمان ناحیه 2 شهرستان همدان که شمار آنان 132 نفر بود، 88 نفر و از میان دانش­آموزان معلمان انتخاب شده در هر کلاس چهار نفر به­عنوان نمونۀ پژوهشی انتخاب شدند. مدیریت کلاس با پرسشنامه­ای که الوانی (1386) طراحی کرده بود و خودکارآمدی دانش­آموزان با پرسشنامه خودکارآمدی ویلر و لد (1982) مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه­ها با روش آلفای­کرونباخ محاسبه شد که پایایی پرسشنامه مدیریت کلاس 91/0 و خودکارآمدی کودکان نیز 78/0به­دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که: رابطه میان مدیریت کلاس مدرسه-­محور معلمان و خودکارآمدی دانش­آموزان معنادار نیست. میان مدیریت کلاس دانش­آموز-محور معلمان و خودکارآمدی رابطه معنادار وجود ندارد. میان مدیریت کلاس معلمان برحسب زن و مرد تفاوت معنادار به­دست نیامد. میان خودکارآمدی پسران و دختران تفاوت معنادار وجود دارد و دختران از سطح خودکارآمدی بالایی نسبت به پسران برخوردار بودند.

کلید واژه­ها: مدیریت کلاس، خودکارآمدی دانش­آموزان، دانش­آموز-محوری، مدرسه-­محوری

___________________________________

تاریخ دریافت: 28/9/91                تاریخ پذیرش: 10/12/92

* کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی                                                                                    khedriabdolreza@yahoo.com

**عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی                                                 hpourshafei@birjand.ac.ir

واژه‌های کلیدی: مدیریت کلاس، خودکارآمدی دانش­ آموزان، دانش­ آموز-محوری، مدرسه-­محوری
متن کامل [PDF 549 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elementary School Teachers' Classroom Management Skills and Students' Self-Efficacy. QJOE. 2014; 30 (3) :157-176
URL: http://qjoe.ir/article-1-197-fa.html

خدری­خان­آبادی عبدالرضا، پورشافعی هادی. رابطۀ مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش­آموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (3) :157-176

URL: http://qjoe.ir/article-1-197-fa.html



دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790