[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 38 شماره 3 صفحات 36-7 برگشت به فهرست نسخه ها
سیر تحول مفهوم شهروندی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
پروین احمدی ، افسانه نراقی زاده ، سما کشاورز دیزجینی
چکیده:   (1950 مشاهده)
شهروندی مفهومی گسترده است که متضمن حقوق و مسئولیتهایی برای فرد در جامعه است. رشد و پویایی جامعه به وجود شهروندانی وابسته است که برای مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی احساس تعهد کنند و از دانش و نگرش لازم در این زمینه برخوردار باشند. دروس گوناگون، به‌­ویژه مطالعات اجتماعی، نقشی بسزا در این زمینه ایفا می‌کنند. این پژوهش سیر تحول مفهوم شهروندی در برنامه­‌درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی را بررسی کرده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا و منابع مورد مطالعه، کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از ابتدای دهه شصت تا دهه 90 (سال تحصیلی 98-1397) بوده است. در این پژوهش از  نمون­‌برگ (چک لیست) مؤلفه‌های تربیت شهروندی در سه حیطۀ دانش، مهارت و نگرش شهروندی و روش کمی (آنتروپی شانون) استفاده شده و واحد تحلیل صفحات (متون، پرسشها، تمرینها و تصاویر) بوده است. روایی نمون­‌برگ را متخصصان تعیین کرده­‌اند و یافته‌های پژوهش با توجه به بار اطلاعاتی به‌­دست آمده از سه مؤلفه دانش، مهارت و نگرش نشان داد که مفهوم شهروندی در سالهای تحصیلی 1360 تا 1381 از کمترین ضریب اهمیت (0/318) برخوردار بوده، در سالهای تحصیلی 1381 تا 1392 و 1394 در جایگاه دوم اهمیت (0/326) قرار داشته و در سالهای تحصیلی 1392 (پایه سوم و چهارم ابتدایی) و 1394 (پایه پنجم ابتدایی) به بعد، بیشترین اهمیت (0/354) و توجه را به خود اختصاص داده است. سیر صعودی توجه به مفهوم شهروندی در برنامه­‌درسی مطالعات اجتماعی نویدبخش توجه به جایگاه مهم آن در برنامه‌­ریزی درسی است.
 
واژه‌های کلیدی: شهروندی، برنامه درسی، مطالعات اجتماعی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 626 kb]   (847 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/5 | پذیرش: 1399/7/5 | انتشار: 1401/9/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi, Ph.D. P, Naraghizadeh, Ph.D. A, Keshavarz Deezjini S. The Evolution of the Concept of Citizenship in the Curriculum for Elementary School Social Studies. QJOE 2022; 38 (3) :7-36
URL: http://qjoe.ir/article-1-1870-fa.html

احمدی پروین، نراقی زاده افسانه، کشاورز دیزجینی سما. سیر تحول مفهوم شهروندی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (3) :7-36

URL: http://qjoe.ir/article-1-1870-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710