[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 1 - ( 3-1394 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 92-75 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی میزان اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه شهر تهران براساس راهبردهای شناختی و فراشناختی آنان
قدسی احقر
چکیده:   (4326 مشاهده)

هدف از این پژوهش پیش‌بینی میزان اضطراب امتحان براساس راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان است. جامعۀ مورد مطالعه کلیۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه شهر تهران است. حجم نمونه 610 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از دو ابزار پرسشنامۀ اضطراب امتحان ساراسون دارای 25 ماده دو گزینه ای در دو مؤلفه نگرانی و هیجان پذیری و پرسشنامه راهبردهای یادگیری و مطالعه دارای 86 پرسش 5 گزینه ای در دو بُعد راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون فریدمن) استفاده  شد . نتایج پژوهش نشان داد که 1/87 درصد از دانش‌آموزان از نظر اضطراب امتحان در سطح متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارند. میان اضطراب امتحان در مؤلفه‌های نگرانی و هیجان‌پذیری تفاوت معنا‌دار وجود دارد. مقایسۀ میانگین نمرات اضطراب امتحان نشان داد که میزان نگرانی دانش‌آموزان بیشتر از هیجان‌پذیری است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که از روی نمرات راهبردهای شناختی و فراشناختی می‌توان میزان اضطراب امتحان دانش‌آموزان را پیشبینی کرد. قدرت پیش‌بینی راهبردهای فراشناختی بیشتر از راهبردهای شناختی است. بنابراین نتیجه می شود که راهبردهای فراشناختی و شناختی به منزله تعدیل کننده اضطراب امتحان عمل می کنند و دانش ­آموزانی که از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری بهره می گیرند، اضطراب امتحان کمتری را تجربه می کنند.

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، نگرانی، هیجان‌پذیری، راهبردهای شناختی، راهبرد تکرار، بسط­ دهی، سازماندهی، راهبردهای فراشناختی، راهبردهای برنامه ریزی، ارزشیابی و خودنظم دهی
متن کامل [PDF 320 kb]   (1871 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/21 | پذیرش: 1393/3/19 | انتشار: 1394/3/2
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahghar, Ph.D. G. Predicting Test Anxiety Based on the Use of Cognitive and Metacognitive Strategies among Female High School Students. QJOE 2015; 31 (1) :75-92
URL: http://qjoe.ir/article-1-179-fa.html

احقر قدسی. پیش‌بینی میزان اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه شهر تهران براساس راهبردهای شناختی و فراشناختی آنان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (1) :75-92

URL: http://qjoe.ir/article-1-179-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 1 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645