[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 91-118 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین ضرورت تربیت اوان کودکی (پیش از دبستان) مبتنی بر سنتز پژوهی شواهد تجربی معاصر
ابراهیم طلایی ، حمیده بزرگ
چکیده:   (1291 مشاهده)

تبیین ضرورت تربیت اوان کودکی (پیش از دبستان) مبتنی بر سنتز  پژوهی شواهد تجربی معاصر

دکترابراهیم طلایی*

حمیده بزرگ**

چکیده

هدف این نوشتار، تبیین چرایی و ضرورت توجه به تربیت اوان کودکی (تاک) از سوی افراد، گروه ها و نهادهایی است که لازم است به این مهم، نه تنها توجه ویژه داشته باشند، بلکه در این زمینه وارد مرحله عمل گردند.در این جستار، تربیت اوان کودکی به صورت جامع و از همه ابعاد مد نظر بوده است. منظور از اوان کودکی، زیست کودک از بدو تولد تا ورود به پایه اول دبستان است که هم دوره پیش دبستان (توسط آموزش و پرورش) و هم دوره ­های سنی پایین­تر را در مهد کودک­ها شامل می­شود. برای دستیابی به تببین فوق از روش سنتز پژوهی استفاده شده است که در آن پژوهشهای بیست سال اخیر با روشی نظام ­مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شدند. در مرحله بعد (غربالگری ریز)،25 پژوهش که معیارهای مد نظر را داشتند انتخاب شده اند، سپس سنتزی از یافته­ های آنان طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده ­ها، ارائه شده است. یافته ­های این سنتز نشان می­دهد که ضرورت پرداختن به تربیت اوان کودکی از چهار منظر توجیه پذیر است: توجیه بیولوژیک (یافته­ های پژوهشی حوزه عصب شناختی و مغز)، توجیه اقتصادی (تحلیل هزینه ـ فایده)، توجیه آموزشی (عملکرد و پیشرفت تحصیلی مطلوب در طول دوره تحصیل) و توجیه اجتماعی (رشد منشها و کنشهای اجتماعی مطلوب در طول نوجوانی و بزرگسالی).

کلید واژگان: تربیت اوان کودکی، پیش ­دبستان،مغز و علوم عصب ­شناسی، اقتصاد آموزش،پیشرفت تحصیلی

_____________________________________________

تاریخ دریافت: 25/6/93                                  تاریخ پذیرش: 28/2/94

* استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسe.talae@modares.ac.ir

** دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تربیت مدرسHamidehBozorg@yahoo.com

 

واژه‌های کلیدی: تربیت اوان کودکی، پیش­ دبستان، مغز و علوم عصب­ شناسی، اقتصاد آموزش، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 676 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Necessity of Paying Attention to the Developmental and Educational Significance of Pre-School Years, as Indicated by Contemporary Research. QJOE. 2015; 31 (2) :91-118
URL: http://qjoe.ir/article-1-173-fa.html

طلایی ابراهیم، بزرگ حمیده. تبیین ضرورت تربیت اوان کودکی (پیش از دبستان) مبتنی بر سنتز پژوهی شواهد تجربی معاصر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (2) :91-118

URL: http://qjoe.ir/article-1-173-fa.html



دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764