[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 90-71 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه خوش‌بینی تحصیلی و جهت‌گیری هدف شغلی با رضایت شغلی معلمان
رحیم بدری گرگری ، منصور بیرامی ، سمیه غلامی
چکیده:   (4985 مشاهده)

رضایت شغلی تحت تأثیر عوامل شناختی - اجتماعی متعددی است که از زوایای مختلف روان­شناختی و جامعه شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن متغیرهای خوش­ بینی تحصیلی (تاکید تحصیلی، اعتماد و خودکارآمدی معلم) و نیز جهت­ گیری هدف به عنوان متغیرهای پیش­بین برای رضایت شغلی معلمان، در پی آزمون روابط میان این متغیرهاست. بدین منظور، نمونه ­ای مشتمل بر 274 نفر (شامل 180 معلم زن و 94 معلم مرد) به روش خوشه ­ای از میان معلمان مقطع ابتدایی شهر تبریز، انتخاب شدند و پرسشنامه خوش ­بینی تحصیلی معلم، رضایت شغلی و جهت گیری هدف را پاسخ دادند. داده­ های پژوهش با روشهای آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان رضایت شغلی، ابعاد خوش ­بینی تحصیلی و تبحرگرایی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین یافته­ ها نشان دادند که مدل مفهومی با داده ­ها برازشی مناسب دارد. متغیر خوش ­بینی تحصیلی و جهت­ گیری هدف بخش مهمی از رضایت شغلی معلمان را تبیین می­ نماید. از میان متغیرهای برون زای پژوهش، اعتماد و تاکید تحصیلی اثری مستقیم بر رضایت شغلی داشته ­است و خودکارآمدی تنها به صورت غیرمستقیم و به واسطه جهت­ گیری هدف تبحرگرایی رضایت شغلی را پیش­ بینی می­نماید. عملکردگرایی سهمی در پیش­بینی رضایت شغلی نداشته است. مطالعه حاضر پیشنهادی برای برانگیختن رضایت شغلی معلمان دارد. با توجه به اثر پیش‌بینی ­کنندگی اعتماد و تاکید می­توان با تلاش جمعی مدیران و والدین، محیطی بهتر را برای معلمان و بهبود شغلی آنها برگزید.

واژه‌های کلیدی: خوش­ بینی تحصیلی، رضایت شغلی، جهت ­گیری هدف شغلی، معلمان
متن کامل [PDF 698 kb]   (2416 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/6/5 | پذیرش: 1393/6/11 | انتشار: 1394/6/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badri Gargari, Ph.D. R, Beyraami, Ph.D. M, Gholaami S. Academic Optimism, Occupational Goal Orientation, and Job Satisfaction among Teachers. QJOE 2015; 31 (2) :71-90
URL: http://qjoe.ir/article-1-172-fa.html

بدری گرگری رحیم، بیرامی منصور، غلامی سمیه. رابطه خوش‌بینی تحصیلی و جهت‌گیری هدف شغلی با رضایت شغلی معلمان . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (2) :71-90

URL: http://qjoe.ir/article-1-172-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645