[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 39-70 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی آمادگی تحصیلی و عملکرد نهایی هنرجویان در رشته الکتروتکنیک شاخه فنی و حرفه­ ای
علی اصغر خلاقی ، اقبال قاسمی پویا
چکیده:   (712 مشاهده)

ارزشیابی آمادگی تحصیلی و عملکرد نهایی هنرجویان در رشته الکتروتکنیک شاخه فنی و حرفه ­ای

دکتر علی اصغر خلاقی*

دکتر اقبال قاسمی پویا**

چکیده

هدف این مقاله تبیین میزان آمادگی هنرجویان و عملکرد آنان به منزله ورودی های رشته الکتروتکنیک برای کسب مهارتهای عملی و نظری و نگرش پیش بینی شده در برنامه درسی و مقایسه آن با هدف های قصد شده برنامه درسی است. مقاله با بهره‌گیری از بخشی از یافته­ های تحقیق انجام شده با عنوان ارزشیابی جامع از برنامه درسی رشته الکتروتکنیک با هدف کلی بررسی میزان هماهنگی وانطباق برنامه­ های درسی اجرا شده و کسب شده نوشته شده است. پرسش های اصلی آن عبارت­اند از: 1) هنرجویان رشته الکتروتکنیک تا چه اندازه دارای شرایط و آمادگی لازم برای تحصیل در این رشته هستند؟ 2) میزان دانش،مهارت و نگرش کسب شده هنرجویان تا چه اندازه است؟این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی و ارزشیابی و از نظر گردآوری داده­ ها از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل همه مدیران،هنرآموزان دروس تخصصی،مربیان و هنرجویان شاغل در هنرستانهای دارای رشته الکتروتکنیک در شهر تهران و شهرستانهای تهران است. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند­مرحله‌ای استفاده شده است. برای گردآوری داده­ ها و تجزیه و تحلیل آنها از رویکرد مثلثی کردن یا ترکیبی بهره گرفته‌ شده است. ابزارهای مورد استفاده در گردآوری داده ­ها برای پاسخ به سؤالات این بخش پرسشنامه محقق ساخته،آزمون درسی و مصاحبه نیمه سازمان یافته بوده است.یافته­ ها نشان می­ دهند از نظر مدیران هنرستانها میزان «آمادگی و علاقه هنرجویان» نسبت به رشته الکتروتکنیک به طور کلی در حد متوسط است،در حالی­که از نظر هنرآموزان در حد کمتر از متوسط است. با توجه به هدفهای پیش‌بینی شده برای درسهای تخصصی، هنرجویان «توانایی تحصیلی» مناسبی ندارند. به سخن دیگر،تواناییهای علمی هنرجویان متناسب با برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این رشته نیست. در داوری کلی می‌توان گفت در اجرای این برنامه حداقل شاخصهای نگرشی برنامه مصوب،محقق شده است.

کلید واژگان: ارزشیابی،آمادگی تحصیلی،رشته الکتروتکنیک،فنی و حرفه­ای،برنامه درسی

____________________________________

تاریخ دریافت: 17/3/92تاریخ پذیرش: 26/3/93

*عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییkhallaghali@gmail.com

**عضو هیئت علمی بازنشسته پژوهشکده تعلیم و تربیتpouya24Ir@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، آمادگی تحصیلی، رشته الکتروتکنیک، فنی و حرفه ­ای، برنامه درسی
متن کامل [PDF 498 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of the Academic Preparedness and Final Performance of Students of Electro-Techniques Field in Technical and Vocational Schools. QJOE. 2015; 31 (2) :39-70
URL: http://qjoe.ir/article-1-171-fa.html

خلاقی علی اصغر، قاسمی پویا اقبال. ارزشیابی آمادگی تحصیلی و عملکرد نهایی هنرجویان در رشته الکتروتکنیک شاخه فنی و حرفه­ ای. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (2) :39-70

URL: http://qjoe.ir/article-1-171-fa.html



دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3754