[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 77-94 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل تأثیر مخارج آموزشی بر تولید فعالیتهای اقتصادی: مطالعه موردی ایران، هند، ژاپن،آلمان و استرالیا
عباس عباس پور ، اسفندیار جهانگرد، الهه میثاقی فر
چکیده:   (1032 مشاهده)

تحلیل تأثیر مخارج آموزشی بر تولید فعالیتهای اقتصادی: مطالعه موردی ایران، هند، ژاپن،آلمان و استرالیا

دکتر عباس عباس پور*

دکتر اسفندیار جهانگرد**

الهه میثاقی فر***

چکیده

امروزه کشور­های گوناگون جهان از نظامهای آموزشی متفاوت بهره می­گیرند؛ از این رو تعامل این نظام با دیگر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، جوامع متفاوتی را رقم زده است. با این وصف، داشتن نگاه نظام­مند در جامعه و تحقیق یکی از ضرورتهای اصلی ارزیابی کارکرد یک بخش است. در اقتصاد مطابق طبقه­بندی رشته فعالیتهای اقتصادی، آموزش یک بخش اقتصاد تلقی می­شود و یکی از الگو­ها و چارچوب­های نظری   مجموعه ­نگر مطالعاتی برای سنجش فعالیتها در قالب  سیستم تولید، الگو و جدول داده- ستانده است. این الگو امکان بررسی اثرهای متقابل میان بخشها را در اقتصاد فراهم می­کند. در این پژوهش به منظور مقایسه عملکرد تزریق مخارج یا سرمایه گذاری آموزشی بر اقتصاد ملی و بخشی در کشورهای گوناگون از الگو و چارچوب نظری داده-ستانده و از داده­ های سالهای 1385کشور ایران، 2004 کشور هند، 2005 ژاپن، 2005 کشور آلمان و 2005 استرالیا استفاده شده است. به کمک این الگو شاخصهای پسین و پیشین مستقیم و غیر مستقیم و شاخصهای پراکندگی برای درک کارکرد سرمایه­ گذاریهای آموزشی هر یک از کشورها بر سیستم تولید محاسبه شده است. نتایج حاکی از آن است که بیشترین مقادیر پیوندهای پسین و پیشین بخش آموزش کشور­های مورد مطالعه از نظر نیاز به نهاده­ سایر بخشها و تأمین نهاده­های مورد نیاز دیگر بخشها، به ترتیب مربوط به کشورهای استرالیا و آلمان است. به همین ترتیب بیشترین مقادیر شاخص انتشار و حساسیت از منظر تحریک­ پذیری دیگر فعالیتهای اقتصادی برای افزایش تولید ملی، مربوط به کشور ایران است.

کلید واژگان:  مخارج آموزشی، تحلیل داده- ستانده، پیوند پسین، پیوند پیشین

_______________________________________________

تاریخ دریافت:   15/6/93                       تاریخ پذیرش: 28/2/94

*دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی abbspour1386@gmail.com                                                   

**استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی                                                                               jahangarde@gmail.com

***کارشناس ارشد برنامه ریزی­ آموزشی                                                                                       e.misaghifar@gmail.com

واژه‌های کلیدی: مخارج آموزشی، تحلیل داده- ستانده، پیوند پسین، پیوند پیشین
متن کامل [PDF 439 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Educational Expenditure on Economic Productivity: A Comparison of the Situations in Iran, India, Japan, Germany, and Australia. QJOE. 2015; 31 (3) :77-94
URL: http://qjoe.ir/article-1-164-fa.html

عباس پور عباس، جهانگرد اسفندیار، میثاقی فر الهه. تحلیل تأثیر مخارج آموزشی بر تولید فعالیتهای اقتصادی: مطالعه موردی ایران، هند، ژاپن،آلمان و استرالیا . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (3) :77-94

URL: http://qjoe.ir/article-1-164-fa.html



دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764