[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 76-57 برگشت به فهرست نسخه ها
پته آموزشی؛ حق انتخاب یا مالکیت؟
محمد حسن حسنی شلمانی
چکیده:   (3942 مشاهده)

پته آموزشی از روش هایی است که دسترسی والدین را به مدارس افزایش می‌دهد و سبب ایجاد حق انتخاب مدرسه برای والدین می­شود. با توجه به اینکه در نظر گرفتن حق قانونی برای والدین از طریق پته آموزشی مستلزم در نظرگرفتن ملاحظاتی در مشارکت با دولت است، لذا مشخص کردن محدوده حق قانونی برای والدین، تعیین می‌کند که بدانیم آیا پته آموزشی صرفاً سبب ایجاد حق انتخاب برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس می‌شود یا  این حق، نوعی مالکیت اعتباری برای والدین ایجاد می‌کند که براساس آن می‌توانند در بخشی از برنامه آموزشی مدرسه‌ای که ثبت‌نام نموده‌اند حق رای داشته باشند. در این صورت والدین می‌توانند براساس حق قانونی خود در تصمیماتی اساسی‌تر از برنامه ریزی آموزشی مدرسه مشارکت داده شوند. این مسئله مستلزم ایجاد توانمندسازی برای خود-گردانی و مسئولیت‌پذیری بیشتر والدین برای روبه­ رو شدن با رویدادهای آموزشی است که دولت می‌تواند آن را برنامه‌ریزی و نظارت کند. از آنجا که طرح پته آموزشی یک نوع سرمایه‌گذاری از سوی دولت محسوب می‌شود و با توجه به سرمایه بودن پته آموزشی برای دولت و انتقال آن به والدین، در واقع دولت بخشی از مالکیت خود را به والدین واگذار می‌کند. بنابراین می‌توان پته آموزشی را مالکیت نیز به حساب آورد که این نوع از مالکیت اعتباری برای والدین تعیین کننده عدالت در بخش آموزش خواهد شد. این مقاله با تطابق ویژگی های سرمایه با پته آموزشی بدنبال این است که نشان دهد پته آموزشی ذاتاً سرمایه‌گذاری توسط دولت محسوب می‌شود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش نمودشناسی هرمنوتیکی بهره گرفته شده است.

واژه‌های کلیدی: پته آموزشی، ویژگیهای سرمایه، مالکیت، مالکیت اعتباری، حق انتخاب والدین
متن کامل [PDF 444 kb]   (1546 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/26 | پذیرش: 1393/11/18 | انتشار: 1394/9/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani Shalmaani, Ph.D. M H. Education Vouchers: The Right to Choose or to Own?. QJOE 2015; 31 (3) :57-76
URL: http://qjoe.ir/article-1-163-fa.html

حسنی شلمانی محمد حسن. پته آموزشی؛ حق انتخاب یا مالکیت؟. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (3) :57-76

URL: http://qjoe.ir/article-1-163-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645