[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 31 شماره 4 صفحات 159-177 برگشت به فهرست نسخه ها
روش های تدریس و یادگیری مؤثر آموزش های زیست محیطی در آموزش و پرورش
محمد شبیری
چکیده:   (832 مشاهده)

روش های تدریس و یادگیری مؤثر آموزش های زیست محیطی در آموزش و پرورش

دکتر سید محمد شبیری*

چکیده

آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد آموزشی است که در جهت توسعه همه جانبه، با تأثیرگذاری بر فرهنگ جوامع و ایجاد زمینه لازم،شرایط مناسب را برای دستیابی به نتیجه مطلوب و رفع مشکلات فراهم می‌آورد. هدف این پژوهش، بررسی روش های آموزشی مؤثر در ارائه آموزش زیست محیطی مدارس است که از نوع کاربردی به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. پرسشنامه محقق ساخته براساس طیف لیک رتبه منزله ابزار این پژوهش انتخاب شده است که روایی آن را متخصصان تایید کرده اند و پایایی آن با آلفای‌کرونباخ برابر 89/0 تایید شده است. جامعه آماری پژوهش همه معلمان و برنامه‌ریزان آموزشی دوره‌های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 بوده است که بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب تصادفی حجم نمونه برای معلمان دو دوره 742 نفر و برنامه‌ریزان آموزشی 125 نفر به ­دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از نرم افزار SPSSو آزمون t استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که معلمان و برنامه‌ریزان دوره ­های تحصیلی نظراتی متفاوت درباره روشهای آموزشی زیست محیطی هر یک از دوره‌های تحصیلی دارند. تفاوت روش های تدریس برای آموزش محیط زیست در مقاطع تحصیلی به دلیل نیازهای شناختی، عاطفی و روان‌شناسی دانش آموزان است که برای ایجاد دانش، آگاهی، تغییر رفتار، انگیزه و علاقه در آنها به محیط زیست و اهداف زیست محیطی ضروری خواهد بود.

کلید واژگان: آموزش محیط زیست، برنامه ریزان آموزشی، روش تدریس، معلمان، یادگیری

____________________________

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­تاریخ دریافت: 11/6/93        تاریخ پذیرش: 12/5/94

*دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیستsm_shobeiri@pnu.ac.ir

واژه‌های کلیدی: آموزش محیط زیست، برنامه ریزان آموزشی، روش تدریس، معلمان، یادگیری
متن کامل [PDF 581 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An Opinion Survey on the Effective Teaching and Learning Methods in the Ministry of Education’s Environmental Courses. QJOE. 2016; 31 (4) :159-177
URL: http://qjoe.ir/article-1-160-fa.html

شبیری محمد. روش های تدریس و یادگیری مؤثر آموزش های زیست محیطی در آموزش و پرورش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (4) :159-177

URL: http://qjoe.ir/article-1-160-fa.html



دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 801 queries by yektaweb 3600