کاربست همرسانی تجربه زیستۀ معلمان در قالب اتوبیوگرافی از طریق شبکههای اجتماعی برای آموزش همکاران
|
طهماسب کاوسی، عفت عباسی، محمد عطاران، علی حسینی خواه |
|
|
چکیده: (1527 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر ارائه یک مدل کاربردی برای همرسانی تجربه زیستۀ معلمان در قالب اتوبیوگرافی از طریق شبکههای اجتماعی برای آموزش همکاران بود. این مطالعه به شیوه روایتی انجام شده است. دادههای مورد نیاز از طریق اجرای یک برنامه آموزش ضمن خدمت با استفاده از یادداشتهای میدانی و تعاملات معلمان با یکدیگر گردآوری شده و تحلیل دادهها از طریق تحلیل مضمونی انجام شده است. نتایج نشان داده که همرسانی دانش عملی و شخصی معلمان در قالب اتوبیوگرافی از طریق شبکههای اجتماعی، از سوی همکاران مورد پذیرش واقع شده و برای دستیابی به اهداف «آموزش معلمان از طریق همرسانی اتوبیوگرافی در شبکههای اجتماعی»، چهار راهبرد آموزشی شامل مدیریت تسهیم دانش، شکلگیری گروه مطالعه، آموزش و یادگیری به صورت گروهی و آموزش از طریق دانش حاصل از پژوهش روایتی، پیشنهاد میشود. پژوهش حاضر، اتوبیوگرافی معلمان را در فهم و تفسیر تجربیاتشان و چگونگی سهیم شدن سایر معلمان در آن، مورد توجه قرار داده و نقش شبکههای اجتماعی را در اشتراکگذاری دانش عملی و شخصی معلمان که حاصل به کارگیری نظریههای مربوط به تدریس و یادگیری در فعالیت روزمره کلاس درس است، تبیین نموده است. بر مبنای نتایج، با اضافه شدن روشی کاربردی و خلاقانه برای همرسانی تجربه زیسته معلمان به روند اجرای برنامههای مرسوم ضمن خدمت معلمان، به آنها امکان داده خواهد شد تا فرصتی برای بازاندیشی و تغییر درباره برنامهدرسی و تدریس داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: اتوبیوگرافی، پژوهش روایتی، تجربه زیسته، راهبرد آموزشی، شبکه های اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 460 kb]
(564 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/9 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1400/12/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|