[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 129-148 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده دورۀ اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی
محمدعلی جمالی فر، دکتر سید شمس الدین هاشمی مقدم، دکتر زهره عابدی کرجی بان، دکتر علیرضا فقیهی
چکیده:   (174 مشاهده)
تبیین شکاف میان برنامه­‌های  درسی  قصد شده، اجرا شده و کسب شده دورۀ اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی

محمدعلی جمالی­‌فر*
دکتر سید شمس الدین هاشمی­‌مقدم**
دکتر زهره عابدی کرجی­‌بان***
دکتر علیرضا فقیهی****

چکیده
پژوهش حاضر ­با هدف شناسایی عوامل ایجاد شکاف میان بین سه برنامه درسی قصدشده، اجرا شده و کسب شده در دورۀ اول متوسطه صورت گرفته است و ­از نوع توصیفی میدانی و مطالعه اسنادی است. نمونه آماری ­دو گروه 30 و 50 نفری از برنامه ریزا‌ندرسی و افراد صاحب­نظر و ده گزارش ارزشیابی از برنامه‌­های ­درسی­ دوره اول متوسطه بوده که ­در پنج سال اخیر به اجرا درآمده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مطالعه کتابخانه ای و برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از آمار توصیفی و استنباطی­‌استفاده شده است. یافته­‌ها نشان داده که به منظور کاهش شکاف میان سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده، ضروری است راهکارهای زیر از سوی برنامه ریزان‌درسی به کار گرفته شوند: در بعد برنامه درسی قصد شده، متناسب­‌سازی برنامه‌­های درسی با رشد سنی و عقلانی دانش‌­آموزان، تبیین جنبه‌­های کاربردی محتوا، توجه به ­باورهای اعتقادی، اجتماعی ­و فرهنگی و ارزشهای­ حاکم بر جامعه­ و پرهیز از مفاهیم بسیار انتزاعی و بسیار دشوار می­‌تواند کارساز باشد. در بعد برنامه ­درسی اجرا شده، گسترش دوره‌­های ضمن­‌خدمت (حضوری و مجازی) و ارتقای کیفیت آنها و اختصاص دادن زمان کافی برای تبیین برنامه جدید و توجه به تربیت معلمان واجد صلاحیت در دروسی ­که نیاز به معلم متخصص دارند، در اولویت قرار گیرد. در بعد برنامه درسی کسب­‌شده، آشنا کردن معلمان­ با شیوه­‌ها و اصول ارزشیابی ­در طراحی سؤالات مفهومی و استاندارد  با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان می­‌تواند در یادگیری موضوعات درسی مؤثر باشد.

کلید واژگان: برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده، دورۀ اول متوسطه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/3/30                      تاریخ پذیرش: 97/3/25
* دانشجوی دکتری برنامه­‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک Jamalifar6532@gmail.com
** استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک (نویسنده مسئول) S-hashemimoghadam@araku.ac.ir
*** استادیار سازمان پژوهش و برنامه­‌ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورشZohreh.abedi.k@gmail.com
**** استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک A-Faghihialireza@iau.arak.ac.ir
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده، دورۀ اول متوسطه
متن کامل [PDF 693 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamaalifar M, HaashemiMoghadam, Ph.D. S S, Aabedi Karajibaan, Ph.D. Z, Faghihi, Ph.D. A. Causes of the Gap between Junior High School Intended, Implemented, and Attained Curricula and Ways of Bridging It. QJOE. 2019; 35 (1) :129-148
URL: http://qjoe.ir/article-1-1596-fa.html

جمالی فر محمدعلی، هاشمی مقدم سید شمس الدین، عابدی کرجی بان زهره، فقیهی علیرضا. تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده دورۀ اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :129-148

URL: http://qjoe.ir/article-1-1596-fa.html



دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921