به دلیل افزایش بحرانهای زیست محیطی، ارتقای آگاهی شهروندان دربارۀ مسائل محیط زیست و لزوم یادگیری روشهای جدید و مناسب برای حفاظت از محیط زیست از اهمیتی ویژه برخوردار شده است. از آنجا که دوران کودکی مهمترین و حساسترین دوره برای یادگیری مفاهیم جدید است، بنابراین مقطع پیشدبستانی مناسبترین زمان برای آموزش الفبای محیط زیست به کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح نگرش، دانش و مهارت زیست محیطی مربیان پیش دبستانی و آماده سازی آنها برای آموزش کودکان پیش دبستانی طراحی شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با چینش پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش مربیان پیش دبستانی شهر تهران و حجم نمونه شامل 29 مربی بوده است که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده اند. دادهها از طریق سه پرسشنامه محققساخته سنجش سطح نگرش، دانش و مهارت گردآوری شده اند. روایی و پایایی هر سه ابزار از طریق شاخصهای نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقاتی بررسی شده است. دادهها با آزمون t دو نمونه وابسته و شاخص اندازه اثر در نرم افزار SPSS تحلیل شده اند. با توجه به نتایج به دست آمده برگزاری دوره آموزشی موجب بهبود نگرش (0/351=Eta2، 0/001=p، 2/93=t)، ارتقای دانش (0/785=Eta2، 0/001>p، 10/12=t) و افزایش سطح مهارت (48/6=Eta2، 0/001>p، 5/15=t) آزمودنیها شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین تاثیر دورههای آموزشی روی سطح دانش مربیان بوده است و برگزاری دورههای آموزشی زیست محیطی برای مربیان پیشدبستانی ضرورت دارد.
Moosavi, Ph.D. N, Sharifiaan Saani, Ph.D. M, Ghaa’edAmini Haarooni, Ph.D. G, Sanaaye’ Goldooz, Ph.D. S, Darvishi A, Ghamarzaad Shishvaan F. Improving the Attitudes of Tehrani Preschool Teachers towards the Environment through Teaching. QJOE 2019; 35 (1) :111-128 URL: http://qjoe.ir/article-1-1595-fa.html
موسوی نجم السادات، شریفیان ثانی مریم، قائدامینی هارونی غلامرضا، صنایع گلدوز ساناز، درویشی آذر، قمرزاد شیشوان فاطمه. بررسی سطح دانش، نگرش و مهارت زیست محیطی مربیان پیش دبستانی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :111-128