[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 128-111 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح دانش، نگرش و مهارت زیست محیطی مربیان پیش دبستانی شهر تهران
نجم‌ السادات‌ موسوی ، مریم شریفیان ثانی ، غلامرضا قائدامینی هارونی ، ساناز صنایع گلدوز ، آذر درویشی ، فاطمه قمرزاد شیشوان
چکیده:   (3930 مشاهده)


 
به دلیل افزایش بحرانهای زیست محیطی، ارتقای آگاهی شهروندان دربارۀ مسائل محیط زیست و لزوم یادگیری روشهای جدید و مناسب برای حفاظت از محیط زیست از اهمیتی ویژه­ برخوردار شده است. از آنجا که دوران کودکی مهم­‌ترین و حساس‌­ترین دوره برای یادگیری مفاهیم جدید است، بنابراین مقطع پیش‌­دبستانی مناسب­‌ترین زمان برای آموزش الفبای محیط زیست به کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح نگرش، دانش و مهارت زیست محیطی مربیان پیش دبستانی و آماده سازی آنها برای آموزش کودکان پیش دبستانی طراحی شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با چینش پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش مربیان پیش دبستانی شهر تهران و حجم نمونه شامل 29 مربی بوده است که به­‌صورت نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شده اند. داده‌­ها از طریق سه پرسشنامه محقق‌­ساخته سنجش سطح نگرش، دانش و مهارت گردآوری شده اند. روایی و پایایی هر سه ابزار از طریق شاخصهای نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقاتی بررسی شده است. داده­‌ها با آزمون t دو نمونه وابسته و شاخص اندازه اثر در نرم افزار SPSS تحلیل شده اند. با توجه به نتایج به دست آمده برگزاری دوره آموزشی موجب بهبود نگرش (0/351=Eta2، 0/001=p، 2/93=t)، ارتقای دانش (0/785=Eta2، 0/001>p، 10/12=t) و افزایش سطح مهارت (48/6=Eta2، 0/001>p، 5/15=t) آزمودنیها شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین تاثیر دوره­‌های آموزشی روی سطح دانش مربیان بوده است و برگزاری دوره­‌های آموزشی زیست محیطی برای مربیان پیش‌­دبستانی ضرورت دارد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش محیط زیست، آگاهیهای زیست محیطی، مربیان پیش دبستانی، نگرش، دانش، مهارت
متن کامل [PDF 686 kb]   (1303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/18 | پذیرش: 1397/4/26 | انتشار: 1398/3/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavi, Ph.D. N, Sharifiaan Saani, Ph.D. M, Ghaa’edAmini Haarooni, Ph.D. G, Sanaaye’ Goldooz, Ph.D. S, Darvishi A, Ghamarzaad Shishvaan F. Improving the Attitudes of Tehrani Preschool Teachers towards the Environment through Teaching. QJOE 2019; 35 (1) :111-128
URL: http://qjoe.ir/article-1-1595-fa.html

موسوی نجم‌ السادات‌، شریفیان ثانی مریم، قائدامینی هارونی غلامرضا، صنایع گلدوز ساناز، درویشی آذر، قمرزاد شیشوان فاطمه. بررسی سطح دانش، نگرش و مهارت زیست محیطی مربیان پیش دبستانی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :111-128

URL: http://qjoe.ir/article-1-1595-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660