پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان انجام شده است. روش تحقیق مردم نگاری و از نوع توصیفی بوده است. جامعه پژوهش معلمان ابتدایی استان لرستان بودند که از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری 18 معلم مورد مشاهده از نوع مشارکتی و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. این تحقیق به شناسایی و تبیین ویژگیها و شاخصههای فرهنگی و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان منتج شد. یافتههای تحقیق با توجه به مشاهدات و بیان اطلاعرسانها نشان داد که معلمان مورد بررسی دارای ویژگیها و شاخصههای فرهنگی و فرهنگ ارتباط مثبت و مورد انتقادند. از ویژگیهای فرهنگی مثبت میتوان به سختکوشی، حجب و حیا، حوصله و خوش اخلاقی و از ویژگیهای مورد انتقاد میتوان به نداشتن حس همکاری در مباحث آموزشی، وجدان کاری کم و اعتیاد بعضی از معلمان اشاره کرد. از شاخصههای فرهنگی میتوان به فرهنگ پوشش و فرهنگ انتخاب محل خدمت اشاره کرد که به تناسب مدارس و نوع دید معلمان با سابقه و کم سابقه متفاوت بود. فرهنگ ارتباط و مشارکت معلمان در رابطه با همکاران، والدین و دانش آموزان با توجه به شرایط محیط، سطح سواد و توقعات والدین و دانش آموزان و عوامل گوناگون حاکم بر مدرسه متفاوت بود. نتایج این مطالعه برای شناسایی تفاوتهای فرهنگی و اجتناب از برنامهریزی کاملاً متمرکز نظام آموزشی به کار می آید.
Roomaani S, Haji Hosseinnejaad, Ph.D. G, Hosseinikhaah, Ph.D. A, Faazeli, Ph.D. N. The Identification and Exploration of the Culture of Elementary School Teachers in Lorestan Province. QJOE 2019; 35 (1) :73-92 URL: http://qjoe.ir/article-1-1593-fa.html
رومانی سعید، حاجی حسین نژاد غلامرضا، حسینی خواه علی، فاضلی نعمت الله. شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان: رویکرد مردم نگاری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :73-92