[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 73-92 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان: رویکرد مردم نگاری
سعید رومانی، دکتر غلامرضا حاجی حسین نژاد، دکتر علی حسینی خواه، دکتر نعمت الله فاضلی
چکیده:   (441 مشاهده)
شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان: رویکرد مردم نگاری

سعید رومانی*
دکتر غلامرضا حاجی حسین­ نژاد**
دکتر علی حسینی­‌خواه***
دکتر نعمت­الله فاضلی****

چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی  و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان انجام شده است. روش تحقیق مردم نگاری و از نوع  توصیفی بوده است. جامعه پژوهش معلمان ابتدایی استان لرستان بودند که از میان آنها با روش نمونه‌­گیری هدفمند و بر اساس  قاعده اشباع نظری 18 معلم مورد مشاهده از نوع مشارکتی و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. این تحقیق به شناسایی و تبیین ویژگیها و شاخصه­‌های فرهنگی و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان منتج شد. یافته­‌های تحقیق  با توجه به مشاهدات و بیان اطلاع­‌رسانها نشان داد که معلمان مورد بررسی دارای ویژگیها و شاخصه‌­های فرهنگی و فرهنگ ارتباط  مثبت و مورد انتقادند. از ویژگیهای فرهنگی  مثبت می­‌توان به سخت­‌کوشی، حجب و حیا، حوصله و خوش اخلاقی و از ویژگیهای مورد انتقاد می­توان به نداشتن  حس همکاری در مباحث آموزشی، وجدان کاری کم و اعتیاد بعضی از معلمان اشاره کرد. از شاخصه­‌های فرهنگی  می­‌توان به فرهنگ پوشش و فرهنگ انتخاب محل خدمت اشاره کرد که به تناسب مدارس و نوع دید معلمان  با سابقه و کم سابقه متفاوت بود. فرهنگ ارتباط و مشارکت معلمان در رابطه با همکاران، والدین و دانش آموزان با توجه به شرایط محیط، سطح سواد و توقعات والدین و دانش آموزان و عوامل گوناگون حاکم بر مدرسه متفاوت بود. نتایج این مطالعه برای شناسایی تفاوتهای فرهنگی و اجتناب از برنامه­‌ریزی  کاملاً متمرکز نظام آموزشی به کار می آید.

کلید واژگان: شاخصه­‌های فرهنگی، ویژگیهای فرهنگی، فرهنگ روابط، فرهنگ معلمان،  مردم نگاری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/4/19                     تاریخ پذیرش: 97/4/4
*دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) sroomani56@gmail.com
**دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی hosseinnejad_1@yahoo.com
***استادیار مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی h‏.ali.tmu@gmail.com
****دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی n‏fazeli@hotmail.com  
واژه‌های کلیدی: شاخصه‌های فرهنگی، ویژگیهای فرهنگی، فرهنگ روابط، فرهنگ معلمان، مردم نگاری
متن کامل [PDF 498 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roomaani S, Haji Hosseinnejaad, Ph.D. G, Hosseinikhaah, Ph.D. A, Faazeli, Ph.D. N. The Identification and Exploration of the Culture of Elementary School Teachers in Lorestan Province. QJOE. 2019; 35 (1) :73-92
URL: http://qjoe.ir/article-1-1593-fa.html

رومانی سعید، حاجی حسین نژاد غلامرضا، حسینی خواه علی، فاضلی نعمت الله. شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان: رویکرد مردم نگاری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :73-92

URL: http://qjoe.ir/article-1-1593-fa.html



دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961