[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 31-50 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکل شناسی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان با رویکرد پاسخگویی به محیط (مطالعه موردی: پردیسهای استان چهارمحال و بختیاری) 
دکتر جعفر ترک زاده، مهدی صادقیان سورکی، دکتر رحمت اله مرزوقی، دکتر جعفر جهانی
چکیده:   (182 مشاهده)
مشکل شناسی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان با رویکرد پاسخگویی به محیط(مطالعه موردی: پردیسهای استان چهارمحال و بختیاری)

دکتر جعفر ترک‌­زاده*
 مهدی صادقیان سورکی**
دکتر رحمت اله مرزوقی***
دکتر جعفر جهانی****

چکیده
هدف این پژوهش ترکیبی، مشکل شناسی دانش آموختگان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری با رویکرد پاسخگویی به محیط بوده است. این مطالعه در مرحله اول(بخش کیفی) به کشف چالشها و در مرحله دوم (بخش کمّی) به اولویت­‌بندی آنها پرداخته است. مشارکت کنندگان در بخش نخست پژوهش شامل 135نفر در شش گروه و در بخش دوم (مرحله کمی) شامل 125 نفر از دانش آموختگان دانشگاه بودند. ابزار گردآوری اطلاعات بر اساس فرم مقایسات زوجی چالشها تدوین شد. تحلیل انجام گرفته در مرحله نخست پژوهش به این سؤال که «مشکلات دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان کدام اند؟» پاسخ داد. در این مرحله تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها با روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته­‌های بخش کمی به این سؤال که «اولویت هر کدام از شاخصها به چه میزان است؟» پاسخ داده­‌اند. تجزیه و تحلیل داده­‌ها در این مرحله با روش تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفت. براساس نتایج حاصل از این مطالعه، مهم‌­ترین چالشهای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان با رویکرد پاسخگویی به محیط به ترتیب عبارت‌­اند از: حوزه نیروی انسانی، حوزه برنامه/ساختار و حوزه آموزشی/پژوهشی/فرهنگی. برای هر کدام از این سه حوزه، شاخصهایی معین شده که اولویت آنها در مجموعه چالشهای دانش آموختگان به ترتیب، اساتید، راهبران آموزشی، فرهنگ بومی، نیازسنجی، آموزشهای عملیاتی، محتوا، اجرا و مدیران تشخیص داده شده است. نتایج حاصل لزوم تدوین دستورالعمل و نظام­نامه­‌هایی را در بخشهایی که دارای بیشترین اولویت در میان مشکلات دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان است نشان می­دهد که در صورت انجام این مهم پاسخگویی به محیط می­تواند تحقق پذیرد.

کلید واژگان: دانشگاه فرهنگیان، مشکل شناسی، رویکرد پاسخگویی به محیط، عملکرد آموزشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/8/28                     تاریخ پذیرش: 97/4/9
* دانشیار  بخش مدیریت و برنامه­‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز (نویسنده مسئول) torkzadeh@shirazu.ac.ir
** دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز  m.sadeghiansourki@shirazu.ac.ir
*** استاد بخش مدیریت و برنامه‌­ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز rmarzoghi@rose.shiraz.ac.ir
**** دانشیار بخش مدیریت و برنامه­‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز jahani@shirazu.ac.ir
واژه‌های کلیدی: دانشگاه فرهنگیان، مشکل شناسی، رویکرد پاسخگویی به محیط، عملکرد آموزشی
متن کامل [PDF 1527 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torkzaadeh, Ph.D. J, Saadeghiaan Sooraki M, Marzooghi, Ph.D. R, Jahaani, Ph.D. J. Identification of Problems faced by Graduates of Farhangian University Campuses in Chaharmahal and Bakhtiari Province. QJOE. 2019; 35 (1) :31-50
URL: http://qjoe.ir/article-1-1591-fa.html

ترک زاده جعفر، صادقیان سورکی مهدی، مرزوقی رحمت اله، جهانی جعفر. مشکل شناسی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان با رویکرد پاسخگویی به محیط (مطالعه موردی: پردیسهای استان چهارمحال و بختیاری) . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :31-50

URL: http://qjoe.ir/article-1-1591-fa.html



دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921