[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 32 شماره 1 صفحات 116-77 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی برنامه ­درسی هنر دوره ابتدایی به روش خبرگی و نقادی ­تربیتی
علی نوری ، سهیلا فارسی
چکیده:   (7108 مشاهده)

هدف این پژوهش، ارزشیابی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی بوده که با بهره­ گیری از روش خبرگی و نقادی تربیتی انجام شده است. داده­ های پژوهش با روش نمونه ­گیری ناهمگون طی 35 جلسه مشاهده فیزیکی فضای مدرسه و کلاس های درس هنر و مصاحبه با معلمان، مدیران و دانش ­آموزان دو مدرسه ابتدایی (یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه) در شهرستان ملایر در سال تحصیلی 93-1392 و همین طور منابع استنادی مرتبط (اسناد راهنمای برنامه درسی هنر، سند برنامه درسی ملی و راهنمای تدریس معلمان) گردآوری و مورد توصیف، تفسیر و ارزشیابی قرار گرفته اند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که معماری و فضای فیزیکی مدارس مورد مطالعه این پژوهش دارای جذابیت و تناسب کافی نبوده و زمینه مناسب برای رضایتمندی و پرورش قابلیت زیباشناختی دانش ­آموزان و معلمان را فراهم نمی­ کند. اگر چه درس هنردر اسناد برنامه درسی هنر و  برنامه هفتگی مدرسه از جایگاهی مستقل و تعریف شده برخوردار است، اما در عمل، زمان درس هنر رابه آموزش دروس دیگر اختصاص می­دهند. همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان می­دهد که نقاشی و کاردستی تنها حوزه­ های محتوایی هستند که در کلاس درس هنر و اغلب با روش توضیحی تدریس می­ شوند. علاوه بر این، در ارزشیابی از فعالیتهای هنری، از ابزارها و شیوه ­های گوناگون و متنوع سنجش بهره ­گیری نمی­ شود و به تفاوتهای فردی میان دانش ­آموزان نیز توجه نمی­ شود. با توجه به کمبود نیروی انسانی آموزش دیده در زمینه تربیت هنری و آشنایی ناکافی آنان با اصول تدریس هنر برگزاری دوره­ های آموزشی برای معلمان و همین طور آموزش معلمان هنر با تخصص تربیت هنری در مؤسسات تربیت معلم و دانشکده­ های علوم تربیتی ضروری است.

واژه‌های کلیدی: نقادی تربیتی، تربیت هنری، برنامه درسی، ارزشیابی برنامه درسی
متن کامل [PDF 913 kb]   (7228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/15 | پذیرش: 1394/6/21 | انتشار: 1395/3/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noori, Ph.D. A, Faarsi S. Evaluation of Art Curriculum in Elementary Schools through Educational Connoisseurship and Criticism. QJOE 2016; 32 (1) :77-116
URL: http://qjoe.ir/article-1-150-fa.html

نوری علی، فارسی سهیلا. ارزشیابی برنامه ­درسی هنر دوره ابتدایی به روش خبرگی و نقادی ­تربیتی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (1) :77-116

URL: http://qjoe.ir/article-1-150-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645