بررسی و تحلیل میزنوشتههای کلاسهای دبیرستانهای شهرستان کرج
|
فاطمه عابدی ، مرتضی منادی |
|
|
چکیده: (4390 مشاهده) |
از دیرباز نوشتن روی کاغذ و در و دیوار و وسایل چوبی مدارس و اماکن عمومی، به عنوان ابزاری برای بیان ناکامی ها، آرزوها و خواستههای بشر و با هدف دیده شدن و آگاه کردن دیگران از دیدگاه ها و نگرشهای نویسنده، به کار رفته است. اگرچه یکی از ابعاد این نوشته ها برقراری نوعی ارتباط میان نویسنده و خوانندگان بوده است، اما از دیدگاه آسیبشناسی اجتماعی نوعی خرابکاری اموال عمومی نیز به شمار می آید و میتواند پیامهای متعددی را نیز همراه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزنوشتههای کلاسهای دبیرستانهای شهرستان کرج انجام گرفته است. جامعه پژوهش، تمام دبیرستانهای شهرستان کرج بودند که به طور تصادفی از 5 منطقه جغرافیایی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکزی شهرستان، یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه انتخاب شدند. روش پژوهش کیفی توصیفی و ابزار پژوهش، اسنادی بود که به صورت عکسهایی بودند که از میزنوشته ها گرفته شده بود. برای تهیه نمونه پژوهش، ابتدا از نوشته های روی میزهای کلاسهای این 10 مدرسه، عکسبرداری، سپس محتوای نوشتهها فیش برداری شدند و برگه ها بر اساس مقولههای اجتماعی (امید به زندگی، عشق، تقلب، رابطه دختر و پسر و ...) به دستههایی تقسیم شدند. نتایج بررسی میزنوشتهها نشان داد که دختران بیشتر از پسران روی میزها مینویسند و پسران در مقایسه با دختران بیشتر میزها را خطخطی و زخمی میکنند. محتوای نوشتهها بیشتر عشق و مفاهیم مربوط به آن بود که در مدارس دخترانه بیشتر به چشم میخورد. مفاهیم ناهنجاریهای اجتماعی (فحش، هتک حرمت و ...) نیز در همه مدارس بیشتر به زبان انگلیسی نوشته شده بود.
|
|
واژههای کلیدی: میزنوشتههای کلاس، مفاهیم، زبان، تصاویر، جنسیت، دانشآموزان دبیرستان |
|
متن کامل [PDF 324 kb]
(896 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/6/1 | پذیرش: 1394/6/11 | انتشار: 1395/3/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|