هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر قابلیتهای حرفهای معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در هنرستان دخترانه فنی و حرفهای پوشینهبافت در شهر اراک بوده است. جامعه آماری این پژوهش 420 دانشآموز هنرستان دخترانه پوشینهبافت در شهر اراک بود که از میان آنان 201 نفر بر مبنای جدول نمونهگیری مورگان و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای هوش هیجانی شرینک (2010)، قابلیت حرفهای معلمان امفادی(2001) و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هرمنس(1970) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزارهای اسپیاساس و لیرزل بهکار گرفته شد. یافتههای این پژوهش نشان دادند که میان هوش هیجانی و قابلیت حرفهای معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطه میان قابلیت حرفهای معلمان و پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت تقویت هوش هیجانی و قابلیتهای حرفهای معلمان موجب افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان فنی و حرفهای میشود. بهاینترتیب بهمنظور افزایش انگیزه پیشرفت در دانشآموزان، مطالعه پژوهشگران و اقدامات مسئولان ذیربط در این زمینه، ضرورت مییابد.
Khorram E, Ahmadi, Ph.D. G A, Mirzaee, Ph.D. N. The Effect of Emotional Intelligence on Teachers’ Professional Competencies and Technical and Vocational Students’ Motivation to Progress. QJOE 2023; 38 (4) :157-170 URL: http://qjoe.ir/article-1-1468-fa.html
خرم الهام، احمدی غلامعلی، میرزایی نورالدین. تأثیر هوش هیجانی بر قابلیتهای حرفه ای معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فنی و حرفه ای. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :157-170