[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 149-131 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی رویکرد راه­ حل- مدار با استراتژیک به شیوه گروهی بر میزان خودکارآمدی دانش ­آموزان دوره راهنمایی
افسانه بهرامی ، فرشاد بهاری
چکیده:   (4474 مشاهده)

هدف این پژوهش،1 مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی رویکرد راه­ حل­-مدار با رویکرد استراتژیک بر میزان خودکارآمدی نوجوانان بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی همراه با پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری یک ماهه بوده است. جامعه آماری همۀ دانش ­آموزان پایه سوم راهنمایی مدرسه «ضیایی» ناحیه پنج آموزش و پرورش استان تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه پژوهش 45نفر از دانش ­آموزان بودند که به صورت هدفمند از میان120 دانش ­آموزان پایه سوم انتخاب شدند. آنان در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل با حجم مساوی به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. گروه های آزمایشی به ­صورت هفته­ ای دو جلسه و به مدت ده جلسه­90­ دقیقه ­ای تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش، مقیاس خودکارآمدی بندورا بود. ضریب پایایی برای کل پرسشنامه خودکارآمدی با روش ضرایب آلفای کرونباخ 87/0 است. تعیین ضریب روایی از همبستگی میان خرده مقیاس های پرسشنامه خودکارآمدی با یکدیگر و با نمره کل پرسشنامه، بین 41/0 تا 83/0 متغیر است و خرده مقیاسهای این پرسشنامه با یکدیگر و با نمره کل، همبستگی معنا­دار داشته­ اند (01/0p< ). داده ­های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها­ نشان دادند که هر دو روش مداخله در افزایش میزان خودکارآمدی مؤثرند. همچنین، میانگین نمره گروه استراتژیک در متغیرهای خودکارآمدی و مؤلفه­ های آن بیش از گروه راه­ حل-مدار است. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که مداخله رویکرد راه­ حل-محور و رویکرد استراتژیک می­تواند میزان خودکارآمدی نوجوانان را افزایش دهد.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، رویکرد راه ­حل- محور، رویکرد استراتژیک، دانش آموزان پایه سوم راهنمایی
متن کامل [PDF 561 kb]   (2345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/19 | پذیرش: 1394/7/25 | انتشار: 1395/6/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahraami A, Bahaari, Ph.D. F. Approaches to Improving Self-Efficacy among 8th Graders: Solution-Focused and Strategic Therapies. QJOE 2016; 32 (2) :131-149
URL: http://qjoe.ir/article-1-146-fa.html

بهرامی افسانه، بهاری فرشاد. مقایسه اثربخشی رویکرد راه­ حل- مدار با استراتژیک به شیوه گروهی بر میزان خودکارآمدی دانش ­آموزان دوره راهنمایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (2) :131-149

URL: http://qjoe.ir/article-1-146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660