[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 113-130 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بر حسب مؤلفه‌های مهارتهای اجتماعی
محسن خادمی ، مهدی محمدی، رضا ناصری جهرمی، سیروس منصوری
چکیده:   (2720 مشاهده)

تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بر حسب مؤلفه‌های مهارتهای اجتماعی

دکتر محسن خادمی*

دکتر مهدی محمدی**

 رضا ناصری جهرمی***

 سیروس منصوری****

چکیده

برنامه درسی مطالعات اجتماعی سال ششم ابتدایی، با توجه به رویکرد کلی برنامه درسی ملی مبنی بر فطرت­ گرایی و اهتمام به شکوفایی آن، سعی دارد زمینه‌های تربیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را فراهم آورد. هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مهارتهای اجتماعی در کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ ششم ابتدایی است. این پژوهش از پژوهش های ترکیبی است و در دو بخش کیفی و کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، ابزار شناسایی مهارتهای اجتماعی با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی تدوین شده است. در بخش کمّی، ابتدا با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی، اعتبار و پایایی ملاکها و شاخصهای شناسایی شده بررسی و برمبنای آن و با روش تحلیل محتوای کمّی، مهارتهای اجتماعی شمارش شده است. جامعه آماری شامل همۀ معلمان ابتدایی شهر شیراز و  کتاب تعلیمات اجتماعی سال ششم ابتدایی در سال تحصیلی 94- 93 است. نتایج نشان داد که مهارتهای گروهی بیشترین فراوانی و مهارتهای ارتباطی کمترین فراوانی را دارند. همچنین بیشترین و کمترین ضریب اهمیت، به ترتیب به مهارتهای‌ جرأت‌‌ورزی و مهارتهای‌ ارتباطی مربوط بود. همچنین مشخص شد که پراکندگی مهارتهای اجتماعی در این کتاب یکسان نیست و بیشتر بر مهارتهای ارتباطی، مهارتهای پرورش حس همکاری و شناسایی ارزشهای جامعه تأکید شده است. لذا توجه به سایر مهارتهای اجتماعی ضروری است.

کلید واژگان: تحلیل محتوا، تعلیمات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 20/12/93                  تاریخ پذیرش: 30/8/94

* استادیار، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی

** دانشیار، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز ، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، (نویسنده مسئول)                                                                                                                  

m48r52@gmail.com  

*** دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی                      dr_rnaseri@hotmail.com

**** دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی                   smansoori06@gmail.com

واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، تعلیمات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی
متن کامل [PDF 560 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Coverage of Social Skills in 6th Grade’s Social Studies Text. QJOE. 2016; 32 (2) :113-130
URL: http://qjoe.ir/article-1-145-fa.html

خادمی محسن، محمدی مهدی، ناصری جهرمی رضا، منصوری سیروس. تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بر حسب مؤلفه‌های مهارتهای اجتماعی . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (2) :113-130

URL: http://qjoe.ir/article-1-145-fa.html



دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764