بررسی تصورات و کجفهمیهای دانشآموزان پایه سوم ابتدایی درباره پدیدههای تبخیر و میعان
|
عابد بدریان |
|
|
چکیده: (4743 مشاهده) |
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تصورات و کجفهمیهای دانشآموزان پایه سوم ابتدایی درباره پدیدههای تبخیر و میعان است؛ مفاهیمی که هم در برنامه درسی مدارس و هم در زندگی روزانه اهمیت فراوان دارند. 132 نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای از چهار آموزشگاه از چهار مرکز استان انتخاب و در این مطالعه شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات، از یک آزمون تشخیصی حاوی ده سؤال باز-پاسخ بهره گیری شد و پاسخهای دانشآموزان در قالب توضیحات داده شده و همچنین شرکت در مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای ارزیابی میزان درک دانشآموزان، از روش ارزیابی مفهومی استفاده شد. بررسی پاسخ های داده شده به سؤالهای پرسشنامه نشان داد که دانشآموزان پایه سوم ابتدایی کجفهمیهای بسیار در زمینه پدیدههای تبخیر، میعان و تاثیر گرما بر آنها دارند و نمیتوانند در بسیاری از موارد شبیهسازی شده، آموختههای خود درباره تبخیر و میعان را به خوبی به کاربندند. همچنین آموختههای آنان در پایههای پایینتر نتوانسته است مانع بروز این کجفهمیها شود و علیرغم درک مفهومی تبخیر و میعان از طرف برخی از آنها، همچنان نیاز است که در آموزش مفاهیم مرتبط با چرخه آب و تغییر حالت مواد از مایع به گاز و بهعکس، توجه و دقت بسیار به عمل آید. بر پایه این یافتهها ضرورت دارد تا در بازبینی برنامههای درسی و مواد آموزشی علوم تجربی دوره ابتدایی، در سازماندهی مفاهیم مرتبط با تبخیر، میعان و مدلسازی آنها در کتابهای درسی توجه ویژه مبذول شود.
|
|
واژههای کلیدی: تصورات، کجفهمی، تبخیر، میعان، دانشآموزان پایه سوم ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 1469 kb]
(7226 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/7/27 | پذیرش: 1394/10/13 | انتشار: 1395/6/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|