[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 69-87 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد در کودکان پسر پیش‌دبستانی
سید محمد شبیری ، حسین میبودی، عادله سرادی‌پور، سحر رشیدی
چکیده:   (728 مشاهده)

تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد در کودکان پسر پیش‌دبستانی

دکتر سید محمد شبیری*

حسین میبودی**

عادله سرادیپور***

سحر رشیدی****

چکیده

آموزش حفاظت از محیط زیست از مناسب‌ترین شیوه ­هایی است که با آگاهی دادن به کودکان و بزرگسالان در زمینۀ محیط زیست به آنان می‌آموزد تا از طریق احترام گذاشتن به طبیعت، خود را مسئول حفظ و حراست از محیط زیست بدانند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر میزان یادگیری کودکان پسر پیش دبستانی دربارۀ مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد است.روش پژوهش از نوع کاربردی و طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش همۀ کودکان 5تا 6 ساله شهر مشهد است.حجم نمونه 30 کودک می­باشد که به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم­ بندی شدند.گروه آزمایش، مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد را از طریق بازیهای آموزشی و گروه کنترل به روش سنتی تدریس آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش شامل پنج بازی آموزشی محقق‌ساخته و پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تائید متخصصان رسیده و پایایی آن با آلفای کرونباخ 721/0 به دست آمده است. داده‌های حاصل با آزمون «tگروه های مستقل» تحلیل شده اند. نتایج نشان داد که سطح معناداری به دست آمده در دو گروه آزمایش و کنترل در ابعاد مختلف مورد آموزش معنادار بوده است. نتیجه کلی اینکه، بازیهای آموزشی می‌توانند موجب ارتقای میزان یادگیری کودکان پسر پیش‌دبستانی دربارۀ مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد شوند.

کلیدواژگان:بازیهای آموزشی، آموزش محیط زیست، مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد، کودکان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 26/11/93                تاریخ پذیرش: 3/8/94

* دانشیار دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیست sm_shobeiri@pnu.ac.ir

** دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (مسئول مکاتبات)                links.state@gmail.com

*** دانشآموخته کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران ad.saradipour@yahoo.com

**** دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور، تهران sahar_rashidi86@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: بازیهای آموزشی، آموزش محیط زیست، مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد، کودکان
متن کامل [PDF 760 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Learning about Recycling and Reuse through Pre-School Games. QJOE. 2016; 32 (2) :69-87
URL: http://qjoe.ir/article-1-143-fa.html

شبیری سید محمد، میبودی حسین، سرادی‌پور عادله، رشیدی سحر. تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد در کودکان پسر پیش‌دبستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (2) :69-87

URL: http://qjoe.ir/article-1-143-fa.html



دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 810 queries by yektaweb 3600