تأثیر مشارکت پذیری مدیران مدارس بر برنامهها و وظایف مشارکت بخش خصوصی- دولتی
|
محمدحسن حسنی شلمانی |
|
|
چکیده: (4253 مشاهده) |
پژوهش حاضر در پی ارائه برنامهها و وظایفی است که دولت را برای توانمندسازی معلمان یاری رساند. از آنجا که بیتفاوتی معلمان در مدارس سبب بیعلاقگی آنان میشود و با توجه به اینکه بهرهوری مدارس ارتباط مستقیم با توانمندی معلمان دارد، بنابراین معلمان به مثابه رکن اصلی آموزش و پرورش، نیازمند توجه بیشتر هستند. توجه به معلمان با افزایش حقوق و ایجاد برنامههای رفاهی برنامهای است موقت و مشارکت پایدار معلمان را موجب نخواهد شد. بنابراین ضمن بهره گیری حداکثری از توانمندی معلمان لازم است برای بهبود وضعیت شغلی، سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپاریم. این مقاله برای افزایش کارایی و کارآمدی مدارس و کاهش تصدیگری وزارتخانه آموزش و پرورش در نظر دارد که تأثیر مؤلفههای مشارکت بخش خصوصی- دولتی را بر برنامهها و وظایف کاربردی دولت نشان دهد. نمونه بررسی شده 432 نفر از مدیران مقطع ابتدایی مناطق نوزدهگانه تهران بوده است. میزان تأثیر مؤلفههای مشارکت بخش خصوصی- دولتی بر برنامهها و وظایف کاربردی دولت، با بهره گیری از روش معادلات ساختاری، 42% به دست آمده است. برنامههای کاربردی دولت برای افزایش توانمندی معلمان عبارت اند از: واگذاری مدارس با حفظ مالکیت دولتی به معلمان(بخش خصوصی)، حق انتخاب والدین(حواله آموزشی)، رقابت آموزشی، رتبه بندی مدارس، خود-گردانی مدارس، مکانیزم عرضه و تقاضای آموزشی(دسترسی دانشآموزان با درآمد پایین)، دستمزد مبتنی بر شایستگی معلمان.
|
|
واژههای کلیدی: مشارکت در آموزش و پرورش، مشارکت پذیری مدیران و معلمان، برنامهها و وظایف مشارکت بخش خصوصی- دولتی |
|
متن کامل [PDF 819 kb]
(2681 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/11/8 | پذیرش: 1394/8/25 | انتشار: 1395/6/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|